Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Výpravčí nahrazuje moderní technika, bude i ve venkovských zastávkách

  1:00aktualizováno  1:00
Z desítek nádraží v Česku mizí kvůli přechodu na dálkové řízení železnice výpravčí. Cestující by ale o aktuální informace o spojích přijít neměli. Správa železniční dopravní cesty chce i na malé zastávky postupně umístit elektronické tabule. Chystá se i nová aplikace pro chytré telefony.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Michal Klíma, MAFRA

(SŽDC) plánuje vybavit více nádraží i zastávek informačními systémy, například displejem či rozhlasem.

„Cílem je, aby na každé rekonstruované zastávce i nádraží byla zobrazovací jednotka, která bude ukazovat aktuální příjezdy a odjezdy vlaků,“ řekl Josef Hendrych, náměstek generálního ředitele Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) pro řízení provozu. V praxi má jít hlavně o displeje nebo velkoplošné obrazovky. Součástí bude i rozhlas, který bude hlásit příjezd vlaku, případně jaké má zpoždění.

Plán se netýká všech nádraží a zastávek, ale hlavně těch na tratích, které projdou v příštích letech modernizací. „Většinou se je podařilo instalovat už i tam, kde modernizace proběhla v posledních dvou letech,“ dodal Hendrych. Pro SŽDC údajně nejde o zásadní náklady, většinou jen řádově o statisíce korun.

Inspirace ve Švýcarsku

Podobná zařízení jsou i na nejmenších zastávkách běžná v řadě jiných zemí, například ve Švýcarsku.

SŽDC získala do svého majetku od 1.července téměř všechna nádraží a zastávky v zemi s výjimkou několika, kde se ještě řeší smluvní developerské vztahy. Správce železnice slibuje, že nádraží opraví rychleji, než dosud postupovaly České dráhy.

Lepší přehled o vlacích budou mít cestující i přes chytré telefony. SŽDC chystá letos spustit aplikaci, která bude informovat, zda jede daný vlak včas, nebo jaké má zpoždění. Podobnou službu mají i České dráhy se svojí úspěšnou aplikací Můj vlak. „Naše aplikace bude mít na rozdíl od nich data o vlacích všech dopravců,“ vysvětlil Hendrych.

Výpravčí mizí z českých stanic

Česká železnice prochází v posledních letech velkou proměnou nejen stavebně, ale i personálně. Přibývá totiž tratí s takzvaným dálkovým řízením, které nahrazuje výpravčí v každé stanici.

Pro cestující to znamená, že už se často nemají s dotazy na koho obrátit. SŽDC podle Hendrycha ale neplánuje výpravčí propouštět, nabízí jim přechod na centrální dispečerské pracoviště nebo na post záložního výpravčího. „Aktuálně nám výpravčí naopak chybí. Není to práce, kterou by lidé chtěli příliš dělat, je odpovědná,“ dodal Hendrych. Podle něj aktuálně schází 180 výpravčích.

Jejich potřeba ale bude klesat s tím, jak se budou postupně zapojovat do Centrálních dispečerských pracovišt v Praze a v Přerově další tratě. To pražské, které už postupně zahajuje provoz, bude řídit celkem 2 200 kilometrů tratí. Moravské úseky jsou už delší dobu řízeny z Přerova.

Jako první se k dálkovému řízení z Prahy připojil 3. koridor v úseku z Berouna do Rokycan, z Prahy se už řídí provoz z České Třebové do Kolína s výjimkou některých stanic. Na konci srpna přejde pod dálkové řízení také 4. koridor a úsek z Olbramovic do pražské Uhříněvsi. Ještě letos se začne zapojovat také trať z Kolína do Kralup nad Vltavou .

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Rychlostní spojení mezi prvním a třetím největším městem v Německu začali...
OBRAZEM: Berlín - Mnichov pod 4 hodiny. Vlaky v Německu výrazně zrychlí

Německou železniční dopravu čeká jedno z největších zrychlení v historii. Od prosincové změny jízdního řádu zkrátí díky dokončení posledního vysokorychlostního...  celý článek

Ministerstvo dopravy zvažuje, že rozšíří mýto pro nákladní vozidla i na silnice...
Kupte si nás, nabídl Kapsch Ťokovi. Ministerstvo firmu na mýto nechce

Společnost Kapsch, která provozuje v Česku mýto, poprvé potvrdila, že nabídla prodej části svých aktivit státu. Nabídka podle vedení firmy platí stále,...  celý článek

Změnu názvu SŽDC nechystá, musel by se kvůli tomu přepisovat zákon.
Správce železnice má nové logo za dva miliony, krkolomný název zůstává

Největší státní organizace podle počtu zaměstnanců změní od 1. ledna své logo. Správa železniční dopravní cesty za nový vzhled zaplatí 1,9 milionu korun....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.