Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Železniční renesance. Cestujících ve vlacích přibývá už pátým rokem

  12:22aktualizováno  12:22
Cestování vlakem po české železnici láká čím dál více lidí. Zájem roste hlavně o příměstské vlaky a cesty na delší trasy. Po letech propadu výrazně stoupl i objem nákladu, který se po železnici vozí. Ubývá naopak lidí v autobusech.

České dráhy ukázaly všechny své dosud převzaté soupravy Railjet vedle sebe (7. 9. 2014). | foto:  Michal Šula, MAFRA

Nárůst počtu cestujících ukazují čerstvě zveřejněné statistiky ministerstva dopravy za loňský rok. Podle nich loni jelo vlakem 176 milionů cestujících, o 0,89 % více, než před rokem. Důvodem většího zájmu jsou především lepší vlaky a služby. 

Tempo růstu počtu cestujících sice zpomaluje, výrazně rychleji roste ale ukazatel přepravního výkonu, tedy počtu cestujících násobeného jejich ujetými kilometry. Za posledních pět let se zvýšil o pětinu, zatímco počet cestujících stoupl o 6,72 %. 

„Růstu pomáhá jak konkurence na železnici, která zvyšuje kvalitu nabízených služeb i prestiž veřejné dopravy, tak rozsáhlá obnova vozového parku. Lidé si uvědomují, že mohou vlakem cestovat bezpečně, pohodlně a při cestování mohou využít čas k práci, zábavě či odpočinku,“ vysvětluje větší oblibu vlaku prezident Svazu cestujících ve veřejné dopravě Miroslav Vyka. 

Investice do vlaků i tratí se vyplatily

Kvalita vlaků prošla za posledních pět výraznou proměnou k lepšímu. Hlavní tuzemský dopravce České dráhy investoval do nových vlaků či modernizací starších desítky miliard korun, na trh vstoupili také noví dopravci RegioJet a Leo Express. Konkurenční boj přinesl na trase Praha - Ostrava výrazné zlevnění jízdenek a podstatné zlepšení služeb. 

Podle Vyky se ale pozitivní trend může změnit, pokud by stát a kraje začaly šetřit a přestaly objednávat některé vlaky. Většina osobních vlaků je u nás totiž ztrátová a kraje a stát musí doplácet na jejich provoz 12 miliard korun ročně. Peníze míří v drtivé většině Českým drahám, které je dostávají (s jedinou výjimkou Jizerskohorské železnice) na základě smlouvy z roku 2009 bez jakékoliv soutěže. „Do budoucna je potřeba zajistit stabilní jízdní řád, který umožní lidem cestování vlakem plošně v rámci celé České republiky, včetně návazností do sousedních států, ale i v průběhu celého dne,“ dodal Vyka. 

Podle něj se začíná díky růstu cestujících ukazovat, že se masivní investice do modernizace hlavních tratí vyplatily. Boom investic do železnice pokračuje, letos se má prostavět na železnici přes 37 miliard korun, především z evropských dotací. Stát ale stále ignoruje trend staveb vysokorychlostních tratí a namísto toho sype miliardy korun do zlepšení tratí, kde se cestovní doba zkrátí jen v řádu jednotek procent. 

Některé regionální tratě upadají, autobusy dosáhly limitu

Dopravní statistiky neukazují, jak se vyvíjí počty cestujících na jednotlivých tratích, i z vyjádření Českých drah se dá ale usuzovat, že některé regionální tratě zažívají pokles cestujících. „Počty cestujících rostou v dálkové dopravě a příměstské,“ řekl mluvčí drah Petr Štáhlavský. Od cestování regionálními vlaky odrazuje často hlavně jejich špatný stav, kvůli kterému musí vlaky jezdit pomaleji. I to se ale mění, jen letos Správa železniční dopravní cesty plánuje utratit za jejich modernizaci 5 miliard korun. 

Železnice začala být atraktivní i pro nákladní dopravu, loni přeprava zboží stoupla o více než osm procent. 

Cestující naopak ubývají v linkových autobusech, za loňský rok o 0,73 %. „Trvalý pokles cestujících v autobusové dopravě potvrzuje, že lidé o tento způsob dopravy nemají dlouhodobě zájem a autobusová doprava již dosáhla svého limitu z hlediska rychlosti i komfortu,“ míní Vyka.

I v případě autobusů ale zjevně záleží na službách a komfortu pro cestující. Student Agency, která je v Česku bezkonkurenčně největším hráčem v dálkové nedotované autobusové dopravě, za loňský rok hlásí rekordní rok a růst o desetinu (více čtěte zde).

„Silniční síť je nespolehlivá - na hlavních trasách jsou dopravní zácpy a doprava není komfortní na silnicích nižších tříd, které mají mizerné parametry a často jsou havarijním stavu,“ dodal Vyka. Kvůli modernizaci D1 ale loni přibylo cestujících jak ve vlacích mezi Prahou a Brnem, tak i autobusech. Lidé totiž chtějí případnou zácpou využít namísto sezení za volantem alespoň možností práce či zábavy v autobuse. 

V řadě spojů je ale autobus výrazně rychlejší, než vlak. Podle Vyky se dá očekávat rušení některých autobusových spojů, které mohou být částečně nahrazeny například dotovanou taxislužbou a posílení trendu individuální dojížďky na kole i automobilem k železničním stanicím a zastávkám, kde bude nabízena cestujícím železniční doprava v častém intervalu a s velmi vysokým komfortem, rychlostí i kapacitou.

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.