Sonnenbaterie vyrábí skladovací systémy, které ukládají elektřinu z obnovitelných zdrojů. | foto: Sonnenbaterie

ČEZ chce v Česku nabízet domácí úložiště elektřiny. Stojí až milion korun

  • 46
Společnost ČEZ hledá cesty, jak na tuzemský trh uvést skladovací systémy elektřiny německé společnosti Sonnenbatterie, ve které nedávno koupila podíl. České spotřebitele však může odradit poměrně vysoká cena.

Energetická společnost koupila minoritní podíl ve firmě Sonnenbatterie prostřednictvím svého fondu Inven Capital letos v létě. Jde o součást nové strategie, kdy se chce ČEZ ve větší míře soustředit nejen na klasickou energetiku, ale i na decentralizované zdroje a nové technologie. Sonnenbatterie je první, „vzorovou“ akvizici tohoto typu.

Expanzi firmy z bavorského Wildpodsriedu chce proto pomoci i využitím své klientské základny. „Pilotní projekty kombinující produkty Sonnenbatterie s produkty ČEZ už jsou zahájené,“ uvedl šéf Inven Capital Petr Míkovec. Jakým konkrétním způsobem by se měly mezi Čechy dostat, však není ještě definitivně rozhoduto.

Sonnenbatterie vyrábí skladovací systémy, které ukládají elektřinu z obnovitelných zdrojů. Velkou nevýhodnou solárních elektráren je, že pokud jsou klimatické podmínky vhodné, je elektřiny nadbytek. Díky německým úložištím ji však majitel elektrárny nemusí ihned spotřebovat nebo prodat za nízké ceny do sítě, ale využít ji až v době, kdy slunce nesvítí a panely elektřinu neprodukují.

Firma nevyrábí samotné baterie. Jednotlivé komponety nakupuje jinde, pak je kompletuje a především vybavaje monitorovacím systémem. Právě ten je podle zakladatelů firmy Olivera Kocha a Christopha Ostermanna klíčovým produktem. „Naše přidaná hodnota není v technologii, ale v softwaru,“ říká Koch.

Revoluce ve světě baterií? Tesla chce přinést budoucnost do vaší zdi

V sousedním Německu už firma prodala přes osm tisíc podobných skladovacích systémů. Jedním ze zákazníků je i Martin Hartmann z domova Sonnenbatterie Wildpoldsriedu.

„Technologie se vyplatí, investice se mi vrátí po čtrnácti letech. Druhá věc je, že šetřím životní prostředí a nepodporuju žádné uhelné elektrárny,“ říká Hartmann. Mladý podnikatel používá ke své práci energeticky náročné tiskárny na reklamní potisky a podle svých slov tak ročně ušetří dva tisíce eur, tedy 54 tisíc korun.

Překážkou na českém trhu může být poměrně vysoká požizovací cena. Za skladovací systém a 39 solárních panelů o výkonu 9,7 kilowatt zaplatil Hartmann 29 tisíc euro, tedy téměř 800 tisíc korun. K ceně je také potřeba přičíst zhruba 30 procentní dotaci. Navíc cena elektřiny je v Německu oproti Česku dvojnásobná, tedy i roční úspora nákladů a návratnost je tam tedy výrazně vyšší.