Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


ČEZ investuje půl miliardy do svých nových elektromobilů

  1:00aktualizováno  1:00
Společnost ČEZ v úterý na pražském Žofíně představila svůj elektromobil. Stojí milion korun a­ firma chce do roku 2012 nakoupit a otestovat v běžném provozu až sto těchto vozů. Dominantní výrobce elektrického proudu v Česku do rozvoje elektromobilů investuje zhruba půl miliardy korun.

ČEZ a pražský primátor Pavel Bém představují nový elektomobil (23.6.2009) | foto: ČTK

Šéf energetického gigantu Martin Roman neřekl, která automobilka bude elektromobily v barvách ČEZ vyrábět – prý jedná s řadou firem.
Energetici se chtějí soustředit na kompletní servis testovaných vozů.

Většinu z­ půlmiliardové injekce spolkne rozvoj sítě nabíjecích stanic. Dnes jich v Česku v rámci sdružení Elektromobily funguje asi sto dvacet, jenže jediná komerční stanice živoří v ­Desné v Jizerských horách, kam za dva roky provozu nedorazil jediný řidič. Před úplným zavřením ji chrání dotace města – místní vozíčkáři si tam jezdí dobíjet své vozíky a díky městské pokladně je vyjde jedno nabití zhruba na 1,50 Kč.

Problémy s nedostatečnou sítí však energetiky neodradily – větří totiž, že by se jim mohla vysoká počáteční investice vyplatit. Pokud ceny ropy porostou, mohla by se v­budoucnu stát elektrická energie v autech smysluplnou alternativou.

Martin Cmíral, manažer environmentálních produktů ČEZ, navíc upozorňuje, že auto na elektrický proud méně zatěžuje životní prostředí skleníkovými plyny. Zatímco dnešní vozy vyprodukují na kilometr zhruba 160 gramů CO2, energetici vypočítali, že jejich zdroje se v průměru dostanou pod 100 gramů na kilometr.

Hromadné přesedání za volanty vozů odkázaných pouze na baterie zdaleka nehrozí. Dnešní modely ujedou na jedno nabití asi 100 kilometrů – tedy trasu z Prahy do Hradce Králové.

"Za šest let by takové vozidlo mohlo ujet na jedno nabití až sto padesát, za jedenáct let snad i­ pět set kilometrů," věří Cmíral.

Dalším argumentem proti elektromobilům je i vysoká pořizovací cena – nový za milion, ojetý za 250 tisíc korun.

Naopak příjemné je řízení takového auta. Redaktorka MF DNES si mohla vyzkoušet vůz Peugeot předsedy občanského sdružení a klubu Elektromobily Jaromíra Vegra. Řadicí páka zmizela, pedály jsou jen dva a zvuk motoru nahradilo tiché vrčení podobné elektrickému zubnímu kartáčku.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Uhelná elektrárna Neurath
ANALÝZA: Plyn a zelená energie místo uhlí. Čoudící komíny ale zatím nezmizí

Ještě před deseti lety plánovali evropští energetici výstavbu 65 nových uhelných elektráren. Velká část z nich měla vyrůst v Německu, Velké Británii a...  celý článek

Od každé z pěti zvolených odrůd chystá vinařství rodiny Vaďurů z Polešovic
Vinaři opouštějí obchodní řetězce, sází na vlastní prodejní cesty

Vinařství se postupně odklánějí od prodeje v supermarketech. Nechtějí pod nátlakem korporací snižovat ceny, ani bojovat v kategorii levných vín s těmi...  celý článek

ilustrační snímek
České děti neumějí hospodařit s kapesným, čtvrtina si peníze půjčuje

České děti neumějí příliš hospodařit s penězi. Většina rodičů se jim sice snaží vštípit základy finanční gramotnosti prostřednictvím kapesného, podle...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.