Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: Profimedia.cz

ČEZ nově nabízí plyn, za bonus přetahuje klienty od konkurence

  • 68
Energetická skupina ČEZ poprvé začíná domácnostem nabízet plyn. Zákazníkům, kteří k ní přejdou do konce července od konkurence, slibuje bonus 500 korun a garance levnějších odběrů do roku 2011. "Stáváme se jedním z nejlevnějších dodavatelů plynu," oznámil šéf ČEZ Martin Roman.

ČEZ, dosud orientovaný na trh s elektřinou, podnikl na energetickém trhu podobný manévr jako společnost RWE, která nedávno začala nabízet kromě plynu i elektřinu.

A ČEZ dnes na tiskové konferenci nezapomněl svého konkurenta zmínit. Martin Roman připomněl, že RWE od července zdražuje téměř o pět procent. Řekl, že kdo by přešel od 3. čtvrtletí k ČEZ právě od RWE Transgas, měl by plyn v tomto období o 9,7 procenta levnější.

Kromě jednorázového bonusu 500 korun pro nové zákazníky ČEZ totiž slibuje, že vůči dominantnímu RWE bude do konce roku 2011 levnější než dominantní RWE. "Až do konce příštího roku budeme garantovat minimálně o pět procent nižší cenu než za jakou plyn dodává RWE. Pro zákazníky to znamená roční úsporu až několik tisíc korun, stáváme se tak jedním z nejlevnějších dodavatelů plynu v ČR," dodal Roman.

Ačkoliv se ČEZ svou nabídkou vymezuje jen vůči RWE, ve třetím čtvrtletí bude nabízet plyn také levněji ve srovnání s Pražskou plynárenskou (o 5 %) a E.ON (o 7,4 až 10,8 procenta podle toho, zda člověk na plynu jen topí, či i vaří).

Podle obchodního ředitele společnosti Alana Svobody je ČEZ schopen nabízet plyn levněji než tradiční dodavatel plynu proto, že nakupuje zemní plyn na komoditní burze, kde jsou ceny nižší než u dlouhodobých kontraktů, kterými je vázáno RWE.

Jak se vyvíjela velkoobchodnín cena plynu.

Ceny plynu stlačila dolů hospodářská krize. Podniky i lidé začali šetřit, což se projevilo mimo jiné tak, že začali odebírat méně plynu od plynárenských společností. Těm pak nezbývalo nic jiného, než se nespotřebovaného plynu "zbavit", tedy prodat ho levněji na komoditní burze.

RWE vstup ČEZ očekával. Výhodu levnější nabídky plynu dokáže podle svých slov kompenzovat zárukou stabilních dodávek suroviny. "Naší výhodou je naprostá spolehlivost dodávky zemního plynu. Máme dlouhodobé kontrakty s našimi dodavateli a diverzifikované portfolio. Nespoléháme pouze na krátkodobé nákupy na spotovém trhu," uvedl mluvčí RWE Transgas Martin Chalupský.

Zákazníci budou ze vstupu nového konkurenta těžit

ČEZ nabízí plyn od června. Bonus pět set korun bude vyplácet jen těm, kteří k němu stihnou přejít do konce července. Slevu 9,7 procenta nebo pětiprocentní garanci ČEZ odvozuje z celkové ceny na faktuře.

RWE nedávno spustil u elektřiny podobnou nabídku. Lidem za přestup do konkurence nabídl desetiprocentní slevu na silovou elektřinu plus bonus za přestup ve výši 200 až 500 korun. Finální sleva u RWE je ale zhruba jen čtyřprocentní, protože cena silové elektřiny tvoří na fakturách ani ne polovinu celkové částky. (více čtěte zde)

Roman se tak podle svých slov nebojí toho, že by za to, že ČEZ začne přetahovat zákazníky RWE u plynu, naopak začal ztrácet vlastní klienty u elektřiny.

RWE nyní nebude na aktuální nabídku ČEZ reagovat. "Vývoj na trhu budeme sledovat, ale aktuálně žádnou reakci nepřipravujeme. Zákazníci však mohou počítat, že jim brzy nabídneme nové produkty v obou oblastech, jak v plynu, tak v elektřině," uvedl Chalupský.

ČEZ nechce odhadovat, kolik zákazníků chce do konce roku získat, a nemá ani plány, jak velké území chce dobýt na trhu s plynem v následujících letech. Za dva dny se prý k firmě rozhodlo přejít asi tisíc lidí. K RWE naopak podle jeho mluvčího přešlo od 10. května několik tisíc klientů.

Podle Richarda Reznera, který má v PricewaterhouseCoopers Audit na starosti energetiku, je vstup dalšího konkurenta na trh pro zákazníky jednoznačně výhodný. Ve srovnání se západní Evropou jsou však podle něj čeští zákazníci příliš konzervativní a jejich ochota měnit dodavatele je zatím velmi malá.

Důvodem může být zejména malá informovanost a nechuť k jakékoli administrativě. "Nutno dodat, že dosavadní nastavení trhu jim přechod ke konkurenci příliš neusnadňovalo. Ještě nějaký čas potrvá, kdy změna dodavatele bude rutinní záležitostí jako například v Británii, kde ho zákazníci mění i několikrát do roka," podotýká Rezner.

,