(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Citroën

ČEZ startuje elektroauta. A staví dobíjecí stanice

  • 30
Letos by mělo v Česku vzniknout téměř 60 dobíjecích stanic pro elektromobily. Nejméně 35 z nich přitom dle včerejšího oznámení hodlá vybudovat společnost ČEZ. V únoru oznámila podobný plán také konkurenční Pražská energetika. Ta by chtěla postavit další dvacítku stojanů. V prvních měsících provozu bude nabíjení zdarma, nebo za "symbolický poplatek".

"Na počátku to bude dotovaný byznys, za několik let, možná za deset, to ale může být zajímavé i komerčně," uvedl ředitel elektrárenské firmy ČEZ Martin Roman. Společnost nyní vybírá v soutěži dodavatele dobíjecích stanic. Do roku 2013 by jich chtěla mít po zemi 200.

Jak znečišťují ovzduší

Malý elektromobil 78 g* (např. Peugeot iON)

Malý naftový vůz 87–89 g* (VW Polo 1,2 TDi Blue Motion)

Pozn.: * = CO2 na km jízdy, výpočet MF DNES

Mezi partnery, se kterými se pro projekt elektromobility ČEZ spojil, patří například společnost ECE, která zajistila výstavbu pražského obchodního centra Arkády Pankrác, obchodní řetězce Kaufland a Tesco, řetězec rychlého občerstvení McDonald's, Ikea či Orco.

Právě u jejich provozoven a na jejich pozemcích mají nové stanice stát.

"Cílem konceptu je otestovat elektromobilitu v reálném provozu způsobem, který se bude co nejvíce blížit budoucímu komerčnímu provozu. Tomu odpovídá jak umístění dobíjecích stanic, tak i použitá technologie. Logickými partnery jsou nejen místa, kde lidé tráví volný čas, ale i obce, pro které je rozvoj elektromobility důležitou součástí komunální politiky," uvedl manažer útvaru čistých technologií ČEZ Tomáš Chmelík.

Kromě řetězců a developerů spolupracují s ČEZ i obec Dolní Břežany a pražská městská část Radotín, kde shodou okolností bydlí Martin Roman.

ČEZ bude elektroauta pronajímat

Projektu elektromobility Futur/E/Motion se zúčastní i české zastoupení automobilky Peugeot, která se zavázala dodat ČEZ 65 elektromobilů iON. Ty bude pro propagační účely elektrárenský kolos pronajímat po dobu tří let partnerům projektu za zhruba 20 tisíc korun měsíčně. Letos dostanou prozatím jen 11 vozů, další přibudou za rok.

Pronájem aut na elektřinu je nejběžnější formou jejich provozu, neboť se jejich ceny pohybují výrazně výše než u srovnatelně velkých a vybavených aut s tradičním motorem.

Náklady na provoz

Malý elektromobil

(např. Citroen C-Zero)

Pořizovací cena 739 900 Kč

Náklady na kilometr 0,35–0,47 Kč

Malý naftový vůz

(VW Polo 1,2 TDi Blue Motion)

Pořizovací cena 330 000 Kč

Náklady na kilometr 1,40 Kč

Pozn.: v městském provozu

Pro srovnání: koncernové dvojče iONu, Citroen C-Zero, v tuzemsku stojí necelých 740 tisíc korun a kilometr jízdy vyjde podle Chmelíka třikrát až čtyřikrát levněji než u úsporného naftového vozu. Výrazně větší a lépe vybavený Volkswagen Polo Blue Motion se čtyřlitrovou spotřebou nafty lze pořídit od 330 tisíc korun.

V kombinaci pořizovacích nákladů a provozních nákladů stále vychází konvenční automobil výhodněji. Zástupci světových automobilek tak očekávají, že skutečný rozvoj elektroaut přijde, až se začnou tyto vozy dělat nejméně v desetitisícových sériích a výrobní náklady tak spadnou – na což si lidé počkají nejdříve do roku 2015.

Významnou roli také může sehrát státní podpora. "Vládní dotace na pořízení elektromobilů ve Francii či Španělsku dosahují až pěti tisíc eur," uvedl šéf českého Peugeotu Yann Carnoy.

V Česku ovšem vláda s odkazem na jiné rozpočtové priority podobný krok nechystá.

V Česku bylo ke konci loňska registrováno dle údajů Svazu dovozců automobilů 14 elektromobilů. Letos si firmy pořídily prozatím zhruba 15 vozů. Nejvíce vozidel poháněných elektřinou tak představují skútry – těch dle odhadů společnosti Akumoto, která patří k předním tuzemským prodejcům, brázdí silnice pět až sedm tisíc.


Elektromobil