Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Reuters

Chance versus Synot. Sázkové firmy se přou o fotbal

  • 43
Obě jména jsou spojena se sportovními sázkami, obě firmy chtějí být u českého fotbalu. Chance, která je exkluzivním sázkovým partnerem svazu, nechce Synot u první ligy.

Za necelé dva týdny startuje nový ročník nejvyšší fotbalové soutěže. Po 17 letech s novým názvem - značku piva Gambrinus letos vystřídal Synot, slovácká skupina provozující kromě kurzových sázek a výherních automatů také IT služby či aktivity v oblasti pohostinství. Právě přítomnost Synotu, který ovládá podnikatel Ivo Valenta, vadí sázkové kanceláři Chance. Ta má od loňska se svazem dlouhodobý kontrakt, který obsahuje také oborovou exkluzivitu - mezi partnery svazu, ligy i reprezentace tedy nesmí být žádná jiná sázková kancelář.

„Vstup Synotu považujme za porušení smlouvy, a to jsme také Fotbalové asociaci ČR sdělili,“ naznačuje Markéta Světlíková, mluvčí Chance. Tu před dvěma roky koupila tuzemská sázková jednička, berounský Tipsport.

Podle informací MF DNES plyne z titulárního partnerství od Synotu fotbalovému svazu ročně kolem 50 milionů korun, zatímco od „sázkového“ partnera je to řádově méně.

Vedení svazu, ale také Synot se hájí tím, že samotným sponzorem ligy není sázková část holdingu Synot, nýbrž jiná společnost z její struktury, konkrétně kyperská společnost Synot International Limited. „Partnerem ligy není společnost zabývající se kurzovým sázením, skupina Synot respektuje postavení Chance směrem k českému fotbalu, vše je popsáno i ve smluvním dokumentu mezi Synot International Limited a STES,“ říká za FAČR šéf komunikace Ondřej Lípa. Předseda Miroslav Pelta je aktuálně na dovolené v zahraničí.

Už nové logo Synot ligy mnohé sportovní fanoušky zarazí. Nejde totiž o tradiční červeno-žluté kolo s nápisem Synot Tip, které fandové znají třeba z fotbalového stadionu na Edenu a z dalších sportovních aktivit, ale pro sportovní fanoušky neznámý modročervený nápis Synot.

„Skupina Synot podniká ve 12 zemích světa a úspěšně působí v několika průmyslových odvětvích, nikoliv pouze v oblasti loterií. O porušení konkurenční doložky jiných partnerů Synot ligy se proto v žádném případě nejedná,“ oponuje výtkám Chance Magda Pekařová, mluvčí Synotu. Podle Chance jde o zastírací manévr, jak smluvní exkluzivitu obejít, a firma teď zkoumá možnosti právní obrany. „Celou záležitost jsme k posouzení předali právníkům,“ dodává Světlíková z Chance.

Podle marketingových odborníků dává spojení s fotbalem smysl zejména pro sázkové kanceláře, stejně jako třeba pro výrobce piva. Obě sféry totiž s fotbalem blízce souvisí a spojují stejné cílové skupiny lidí.

Spojení Synotu s první ligou považuje Chance za porušení exkluzivity

„U sázkových kanceláří je to logická investice do vlastního byznysu. Spojení se sportovní soutěží pak může dávat smysl také u značek, které oslovují širokou masu zákazníků. Dám příklad, dovedu si to představit třeba u LG, které se teď hodně snaží být vidět. Naopak smysl to nedává třeba u IBM, které se přeorientovalo na firemní segment,“ zamýšlí se Ondřej Obluk, ředitel reklamní agentury Ogilvy & Mather.

Krok Synotu tak i on z pohledu marketingu považuje za účelový, a to zejména ve vztahu ke kurzovým sázkám. „Je jasné, že cílem je oslovit opět zejména sázkaře. Bez ohledu na firmu či logo pojem Synot evokuje hlavně sázení,“ dodává Obluk.

Ostatně poté, co Plzeňský Prazdroj oznámil odchod od první fotbalové ligy a svou značku Gambrinus více přesměroval do hudby a hudebních akcí, začalo se spekulovat, že ligu „uloví“ některá z velkých tuzemských sázkových kanceláří. Zájem třeba potvrdila Fortuna, která podala nabídku bez ohledu na svazový závazek vůči Chanci.

Jak lidé sázeli.

„Postavení Chance jako sázkového partnera soutěže i případnou exkluzivitu v této pozici jsme brali na vědomí, nicméně, s ohledem na celkové parametry naší nabídky, nevnímali jako zásadní,“ říká Petr Šrain, mluvčí Fortuny, jejíž jméno od letošního roku ponese nejvyšší fotbalová soutěž na Slovensku. Jinými slovy Fortuna údajně sázela na to, že svými penězi postavení Chance u ligy fakticky vytluče. Kolik společnost Fortuna fotbalovému svazu skutečně nabídla, Šrain komentovat nechtěl. Na trhu se však spekuluje, že její nabídka zněla na 55 milionů korun za jednu ligovou sezonu.

„Asociace se nicméně rozhodla využít jinou nabídku, čímž se pro nás celá záležitost stala uzavřenou kapitolou,“ nechce se pouštět do dalších spekulací Šrain.

Kolik nakonec zaplatí svazu Synot, veřejné není. Ani svaz, ani uherskohradišťská společnost částku nekomentují. „To jsou informace, které nám smluvní podmínky nedovolují zveřejňovat,“ říká Ondřej Lípa, mluvčí Fotbalové asociace ČR. Podle mluvčí Synotu Magdy Pekařové jde celkově o stovky milionů korun, přičemž smlouva je uzavřena na čtyři roky s opcí na další čtyři roky.

„Věříme, že podobné emoce brzy opadnou a všichni budeme spolupracovat v přátelské atmosféře. Našim cílem je posílit značku Synot jako celek, samozřejmě při respektování konkurenční doložky oficiálního sázkového partnera,“ říká Magda Pekařová ke vznikajícímu sporu.