Výrobky značky Christian Dior nakupuje 12 procent Čechů. Ostatně tyto značky byly na českém trhu dostupné v omezeném sortimentu i za socialismu. A kdyby peníze nebyly překážkou, více než třetina českých respondentů by si pořídila domů zboží od firem Versace, Dior nebo Chanel.
"Spotřebitelé po výrobcích značkových návrhářů touží, ale nemohou si je momentálně dovolit," koriguje náladu evropský šéf ACNielsen Frank Martell.
Pod zmíněnými značkami se prodává i oblečení, dostupnější je však kosmetika, parfémy či laky na nehty. "Chanel i Dior jsou v našich parfumeriích v první pětici nejprodávanějších značek. Třeba Chanel 5 se vždy prodával a bude se prodávat. Reklamní kampaň s Nicol Kidmanovou tuto klasiku osvěžila a omladila," říká Markéta Slováčková ze sítě obchodů Marionnaud Parfumeries.
Gucci i Giorgio Armani dokázali něco podobného: vytvořit a udržet moderní klasiku. "Jsou na vrcholku nejžádanějších módních značek," říká Martell.
Podle něj je za podobnou značku možné žádat i více peněz než dosud. "U Armaniho lidé získávají nadčasovou kvalitu, sofistikovanost a styl, u Gucciho kombinaci tradice a moderního sexy půvabu," dodává znalec.
Výzkumy se netýkají jen luxusu: například v USA vychází žebříček nejhodnotnějších značek, kde s přehledem vyhrává Coca-Cola. S oblibou se měří i cena známých lidí a jejich přínosu v byznysu. Loni se stala nejlepší investicí pro firmy, které hledají reklamní tvář, tvář české modelky Karoliny Kurkové.
Podstatná část lidí je však vůči značkám odolná. Podle ACNielsen by si třetina lidí (tento podíl je prý stejný všude ve světě) nekoupila žádnou z dvacítky luxusních značek, ani kdyby na ně měla peníze.