Charouz hledá kupce pro Jawu Moto

Největší domácí výrobce motocyklů Jawa Moto Týnec nad Sázavou potýkající se s finanční tísní, se zřejmě stane první částí Charouzova impéria, která změní majitele. Podnik pravděpodobně skončí v zahraničních rukou.

Prodej strategickému partnerovi souvisí s dohodou mezi Charouzem a ČSOB, podle níž se zpeněžením několika podniků z holdingu smažou miliardové dluhy u banky. Ty převzala ČSOB po IPB.

Podle důvěryhodného zdroje z ČSOB jedná Charouz s trojlístkem zahraničních zájemců o Jawu Moto - s rakouským výrobcem motocyklů KTM a italskými firmami Aprilia a Piaggio. Charouz vlastní Jawu prostřednictvím Jihostroje Velešín, producenta hydraulických zařízení pro letadla, nákladní vozy a traktory.

"Peníze utržené za prodej půjdou na splacení závazků, které mají podniky Jihostroj a Jawa Moto vůči ČSOB," uvedl zdroj. Charouz pouze potvrdil, že jednání o prodeji výrobce motocyklů skutečně vede, konkrétně s kým však neupřesnil.

Charouz chtěl oživit tradiční tuzemskou výrobu motocyklů. Zkrachovalou Jawu koupil od konkursního správce a před dvěma roky ji spojil s domácí motocyklovou dvojkou, vodňanskou Dandy. Jenže záměr a plánovaný nárůst výroby nevyšel. Stroje se zastaralými motory našly uplatnění jen na méně náročných trzích, v Egyptě a na Kubě.

Agonie Jawy se ještě více prohloubila před rokem, když do hry vstoupila ČSOB a odřízla ji od úvěrů, které před tím poskytovala IPB. "Nedostatek provozních prostředků je dnes naším hlavním problémem," potvrdil ředitel Jawy Moto Milan Hradecký. Přesto podle něho vstup strategického partnera není pro záchranu společnosti nezbytně nutný.

Jiného názoru je šéf Sdružení automobilového průmyslu Antonín Šípek. "Silný vlastník by byl přínosem stejně jako pro Škodu nebo Karosu. Vlastní vývoj motocyklů sice mohou zvládnout sami, ale velice nákladný vývoj motorů už ne," vysvětlil.

Ovšem skutečnost, že renomovaný zahraniční vlastník nemusí být vším, ukazuje příklad ne- úspěšného sňatku z roku 1992 mezi strakonickou ČZ a italskou Cagivou. Společnou výrobou se jim nikdy rozjet nepodařilo a obě strany se navzájem obviňovaly z neúspěchu.

"Pokud má být výroba efektivní a utáhnout nákladný vývoj, musí činit 20 tisíc kusů ročně," objasňuje tehdejší studie ČZ, proč s produkcí motocyklů raději skončila. Jawa jich dnes přitom dělá šestkrát méně.