Charouz ukončí většinu aktivit

  • 16
Podnikatel Antonín Charouz přijde o naprostou většinu svých podnikatelských aktivit včetně dealerské sítě Fordu. Kvůli šesti miliardám dluhů, z nichž zhruba polovinu Charouzova skupina nesplácí, se má za jeden tisíc korun vzdát rozhodujícího vlivu nad většinou firem svého impéria ve prospěch ČSOB. Ta jeho dluhy převzala loni spolu se zkrachovalou Investiční a Poštovní bankou.

Podle posledních informací z důvěryhodných zdrojů získá za zmíněných tisíc korun aktivity Charouz Group společnost, ve které bude mít ČSOB prostřednictvím firmy z Kajmanských ostrovů 51 procent akcií. Zbylých 49 procent ve společném podniku pak bude vlastnit firma blízká Antonínu Charouzovi - Saconia CZ.

O detailech transakce se však zúčastněné strany nechtějí zmiňovat. "Řešení konkrétních úvěrových případů probíhá v koordinaci s Českou konsolidační agenturou. Informace lze podat až po jejich vyřešení a jen po souhlasu všech stran," řekl mluvčí ČSOB Milan Tománek. Antonín Charouz nebyl sdílnější. "Nezlobte se, nemohu o tom mluvit, dohodl jsem se tak s bankou," řekl.

Společnost Saconia vznikla speciálně pro řešení svízelné finanční situace Charouzova uskupení letos v červenci a vlastní ji švýcarská společnost zur.ch SA.
Šéfem představenstva podniku Saconia je někdejší pracovník Ústřední rady odborů Josef Voják, který s Charouzem spolupracuje od začátku 90. let.

Čeho všeho se Antonín Charouz musí vzdát a co mu zbude? Podle důvěrných informací mu mají zůstat podíly ve třech společnostech: 50 procent prvoligové hokejové Sparty a stoprocentní podíl v reklamní a marketingové firmě Bohemian Promotion Agency (BPA). Ta vlastní televizní práva na vysílání první hokejové ligy a zastupuje závodníka formule 1 Tomáše Engeho.

Charouz si ještě ponechá 51 procent společnosti M 3000, která je podle mluvčího dovozce automobilky Daimler-Chrysler Jana Kuhna jedním z 12 českých prodejců vozů Mercedes a jako jediná v ČR má předváděcí středisko sportovně upravených vozů.

Ovšem ani tyto aktivity nezůstanou zcela bez dluhů. Například u firmy BPA má pohledávku sám Charouz a v rámci dohody bude tento závazek převeden přímo na ČSOB. Do společného podniku, který bude kontrolovat banka, naopak směřují všechna tuzemská dealerství značky Ford, 49 procent firmy M 3000, strojírenský podnik Jihostroj Velešín, výrobce motocyklů Jawa Moto Týnec nad Sázavou a další společnosti.

V některých z nich mělo uskupení Charouz Group přímo majetkové podíly, jinde zástavní práva. Nejvíce nesplácených dluhů visí právě u dealerské sítě kolem Charouz Group. Celkem šlo o zhruba 90 firem, jež byly Charouzem ovládány prostřednictvím ručení, tichého společenství či menšinovou kapitálovou účastí. Zdroje blízké jednání o řešení dluhů skupiny uvedly, že úkolem společného podniku bude firmy konsolidovat a prodejem uhradit dluhy vůči ČSOB.

 "Během několika měsíců pak budou nabídnuty k prodeji. Právo koupě bude mít nejprve skupina kolem Charouze, když nebude mít peníze, bude muset souhlasit s prodejem jinému investorovi. Saconia bude mít právo koupit i jedno procento akcií společného podniku, a získat tak padesátiprocentní podíl. Ovšem s tím, že bude mít možnost částečně ovlivňovat jen prodeje klíčových aktiv. Hlavní slovo zůstane kajmanskému podniku," uvedl zdroj blízký jednání.

Největší dluhy vznikly v polovině 90. let, kdy uskupení dlužilo IPB až osm miliard korun. Poté, co se banka dostala do potíží, se úvěry změnily na směnečné financování. Dealeři vydali směnky, Charouz Holding a IPB se za ně zaručily a banka je dál prodala. Po loňském pádu IPB program ČSOB vypověděla a podnikům dávala vynucené úvěry.

Antonín Charouz zůstává ve sportu vlivnou osobou

Jeden z nejvlivnějších podnikatelů devadesátých let, Antonín Charouz, je i po vynuceném ústupu ze slávy jednou z vlivných osob v českém sportovním byznysu.
Charouz, který dodnes závodí v automobilech, má vliv zejména v motoristickém sportu.

Vlastní práva na špičkové tuzemské závodníky, provozuje několik závodních vozů, má kontrakty s nejznámějším motoristickým okruhem v Brně, kde letos prezentoval závodní vozy značky Mercedes.

Především je však manažerem jezdce formule 1 Tomáše Engeho, na kterém podle svých slov začal díky zájmu sponzorů letos vydělávat. Do Engeho kariéry vložil asi 300 milionů sponzorských korun.

"Z toho se už nějaké peníze průběžně vracejí," řekl Charouz v rozhovoru pro časopis Autotip. V záloze má Charouz dalšího jezdce, Jaroslava Janiše, kterého před krachem týmu Prost prosadil do pozice testovacího jezdce formule 1, byť se závodník s autem kvůli finančním potížím týmu nakonec nesvezl.

Charouz také prodává reklamní čas do přenosů Velkých cen formule 1 na televizi Prima. Zůstal mu rovněž čtvrtinový podíl v největším vydavatelství časopisů o motoristickém sportu Automedia (většinovým vlastníkem je německý koncern Axel Springer) a tím i vliv na to, jak bude sport či konkrétní závodník prezentován.

Do letošního roku měl Charouz smlouvu s Federací automobilového sportu na komerční využití závodů mistrovství republiky. Charouz je také spoluvlastníkem hokejové Sparty, kde je předsedou představenstva.

V klubu má oficiálně stejný podíl jako firma Anschutz Properties Company, majoritní vlastník klubu Los Angeles Kings z NHL. Společnost do Sparty vstoupila v roce 1998 a navýšila základní jmění.

Nikdy nebylo oznámeno, která strana má rozhodující slovo. "Stejně jako oni máme i my právo vetovat každé důležité rozhodnutí," řekl tehdy Charouz. Patří mu také reklamní agentura Bohemian Promotion Agency, která ovládá český hokej.

BPA vlastní marketingová práva na hokejovou extraligu, první ligu i Tipsport Cup a na domácí zápasy národního týmu. Disponuje také přibližně třiceti procenty marketingových práv reprezentace.

Agentura se rovněž podílí na produkci a organizaci extraligového Utkání hvězd, Galavečeru českého hokeje, ankety Hokejová jednička a ankety Sportovec roku.
(čen, nit, mp)