Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Petr Topič, MAFRA

Hodiny do spuštění EET. Dotazy na poslední chvíli zodpovídali experti

  • 400
Do startu EET se odpočítávají hodiny, někteří restauratéři ale nemají jasno v tom, jak tržby evidovat, jak řešit storna, nebo kdo zodpovídá za nefunkční systém. Zvědaví jsou i ostatní skupiny podnikatelů. Čtenářům odpovídali experti z ministerstva financí i Hospodářské komory.

První fáze elektronické evidence tržeb startuje ve čtvrtek. Opatření z dílny ministerstva financí se dotkne statisíců živnostníků a firem. V první vlně od 1. prosince restauratérů a hoteliérů, později i ostatních.

Hosty středečního chatu se čtenáři byla metodička EET Daniela Hrabětová a poradce náměstkyně pro daně Lukáš Kozák, kteří se podíleli na uvedení elektronické evidence tržeb do provozu. Dotazy ohledně technických aspektů EET zároveň zodpovídal Jakub Rainisch, poradce prezidenta Hospodářské komory České republiky.

Odpovědi expertů na dotazy týkající se EET najdete ZDE

Z dotazů některých podnikatelů byly znát obavy z postihů kvůli tomu, že nestihnou tržby evidovat včas. Dozvěděli se, že za neevidování tržeb ponesou zodpovědnost sami, a to i v případě, že za zpoždění může dodavatel, který jim pokladnu nepředal včas. Pokud ovšem tuto situaci nemají ošetřenou ve smlouvě. Odborníci ministerstva financí však dodali, že prodlení dodavatele by tomto případě mohlo být zohledněno ve správním řízení.

„Bude bohužel zodpovědností každého podnikatele, jaké zařízení si vybral a zda mu funguje správně nebo ne, popř. jakou má smlouvu s dodavatelem zařízení a zda může vymáhat škodu,“ přitakal Jakub Rainisch.

Jeden z tazatelů, podle vyznění restauratér, neměl jasno v otázce stornování účtenky v případě, že host odmítne jedno jídlo platit, protože je špatné. „Má obsluha vytvořit druhou účtenku s mínusovou hodnotou dané položky a přiložit ji, nebo má stornovat celou účtenku a vystavit ji znovu se správnou cenou?“ dotazoval se. Dozvěděl se, že obě možnosti jsou správné.

Několik podnikatelů si nebylo jisto, zda se jich evidence tržeb týká a od kdy. EET se netýká těch, kdo budou přijímat pouze platby na bankovní účet. Jednoho ze čtenářů zajímalo, zda do EET spadají i platby na dobírku u podnikatelů, kteří nemají e-shop. Úředníci z ministerstva ujišťovali, že není podstatné, jak je zboží objednáváno. „Dobírka evidenci podléhá pouze v případě, kdy není poskytovatelem poštovních služeb hrazena převodem z účtu na účet,“ vysvětlili.

Zruší opozice EET?

První fáze dlouho připravované elektronické evidence tržeb startuje ve čtvrtek. Široce diskutované opatření z dílny ministerstva financí přitom ještě na poslední chvíli měnilo svou podobu. Z povinnosti vést on-line evidenci svých tržeb například vypadly e-shopy. Ministr financí Andrej Babiš také nově chce, aby podnikatelé, jejichž obrat je do 250 tisíc ročně, mohli místo EET platit paušální daň.

Vládní lidovci změny navržené Babišem označili už minulý týden na rozdíl od ČSSD za krok správným směrem. Postoj opozičních stran, které evidenci tržeb odmítají jako celek, je přitom nejistý.

ODS i TOP 09 se přiklánějí k tomu, aby byl projekt celé EET přinejmenším o dva roky odložen a mohla tak o něm rozhodnout až vláda, která vzejde z voleb na podzim příštího roku.