Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Chceme zvýšit vývoz, říká Martin Tlapa

  8:50aktualizováno  8:50
Na konci dubna otevřela vládní agentura na podporu obchodu Czechtrade svoji, v pořadí již sedmnáctou kancelář v americkém Miami. Při této příležitosti poskytl iDNES rozhovor generální ředitel agentury Martin Tlapa. "Úspěšnost CzechTradu měříme úspěšností vývozu klientů agentury. Ve svých důsledcích chceme dosáhnout zvýšení objemu vývozu a zaměstnanosti v tuzemských firmách," tvrdí ředitel.

Na konci dubna otevřel CzechTrade kancelář v americkém Miami. Proč jste pro novou pobočku zvolili právě Floridu?
Nabízejí se tu možnosti pro rozšíření českého vývozu na nový trh a je zde vysoká koupěschopná poptávka obyvatelstva, což by mohlo pomoci vývozu spotřebního zboží, jedné z našich priorit. Rozhodla i silná vazba s Latinskou Amerikou a karibskou oblastí. Díky velké kubánské komunitě je na Floridě navíc nadprůměrná znalost o České republice a jejích produktech.

Nestačila by americký trh obsáhnout stávající kancelář v Chicagu, která funguje od září 2000?
Kancelář v Chicagu je zaměřena na středozápad USA. Pro prosazování českého zboží je nutné mít zastoupení přímo v daných obchodních oblastech. Předpokládáme, že obě kanceláře budou spolupracovat a poptávky prosazovat společně do obou teritorií.

Otevření kanceláře v Miami se připravovalo šest měsíců. Jaké jsou její výsledky za tuto dobu?
Otevření kanceláře jsme chtěli spojit s obchodním setkáním amerických podnikatelů a českých firem, které jsme na slavnostní otevření přivezli. Současně jsme chtěli představit české firmy i zástupcům místních oficiálních míst. Úkolem každé kanceláře je vytipovat zboží, o které je na daném trhu zájem a nabídnout služby při navozo

Ing. MARTIN TLAPA

Narodil se 28. září 1964 v Praze. Vystudoval Fakultu obchodní na VŠE v Praze, pracoval na  Fakultě elektrotechniky ČVUT, v letech 1992 - 1996 působil v Kanadě jako obchodní radana velvyslanectví ČR. V CzechTradu působí od roku 1996, je spoluautorem jeho střednědobé Strategie do roku 2004, od 1. září 2000 zde pracuje jako generální ředitel. Mluví anglicky, částečně německy a rusky. Je ženatý a má dva syny.

vání kontaktů a přímé prezentaci podniků v zahraničí. Na otevření kanceláře v Miami jsme přivezli 12 firem, a již v průběhu jejich prezentace se podařilo podepsat kontrakty na prodej zboží. Z našeho pohledu se zatím nejzajímavěji jeví možnosti exportu lustrů, replik historického nábytku, speciálního nářadí, piva, skla a vitamínových produktů.

Vy zprostředkujete prezentace a kontakty. Co musí udělat česká firma, aby se prosadila na americkém trhu?
V první řadě musí mít konkurenceschopný výrobek, který by splňoval technické požadavky trhu, musí mít cenu, která je v řadě případů nižší, než v Evropě. Firma musí být sc hopna dodat zboží v požadovaném množství, což je v současné době problematické zejména u vývozců vína. Vstup na americký trh je každopádně spojen s náklady na marketingový průzkum a náklady na propagaci. Další nutnou podmínkou je dobrá komunikace ze strany českých firem. Samozřejmostí by měly být materiály v angličtině nebo ceníky v dané měně.

Kolik stojí provoz kanceláře CzechTradu v Americe? Vyplatí se její provoz v porovnání s objemem následně uzavřených kontraktů?
Naše náklady na provoz kanceláře v Americe se ročně pohybují mezi třemi a čtyřmi miliony korun. Chceme, aby část nákladů byla kryta ze zakázek, které Czech Trade zprostředkovává pro svoje klienty, z větší části však naše náklady hradí stát v rámci podpory vývozu. Podobný systém podpory exportu funguje již řadu let ve všech zemích EU a nám jde o to, abychom českým firmám nabídli stejné služby, jako mají jejich konkurenti v jiných zemích.

Hovořil jste o zakázkách pro vaše klienty ...
Objednávky služeb, které jsou poskytovány za úhradu. Jde o služby nad rámec těch standardních, které CzechTrade nabízí bezplatně. Zdarma nabízíme základní informace o zahraničních trzích, o veřejných zakázkách a tendrech nebo průvodce po programech EU. Placené služby zahrnují například vyhledání obchodních partnerů pro konkrétního klienta přímo v zahraničí, dále například marketingový průzkum (způsob distribuce, informace o konkurenci, cenách, obchodních a technických překážkách při vstupu na trh).

Jak se lze dozvědět o výsledcích vaší práce? Zprostředkujete kontakty, konkrétní smlouvy jsou již na samotných firmách...
S firmami jsme ve spojení i po předání kontaktů, řada firem využívá služeb CzechTradu i pro další teritoria. Naším cílem je prokazatelně zvýšit vývoz svých klientů. To znamená, že úspěšnost CzechTradu měříme úspěšností vývozu klientů agentury. Ve svých důsledcích chceme dosáhnout zvýšení objemu vývozu a zaměstnanosti v tuzemských firmách.

Otevřením kanceláře v Miami jejich počet dosáhl sedmnácti. Jste s výsledky některé nespokojeni, uvažujete o tom, některou z nich uzavřít?
Pokud by se ukázalo, že kancelář nedokáže splnit svoje poslání, je možné, že ji přemístíme do jiného teritoria nebo její činnost ukončíme. Nicméně celý systém řízení kanceláří je zaměřen na to, aby vyvolal dostatečnou nabídku českých firem a aby vedl k růstu vývozu. Dosavadní výsledky našich sedmnácti kanceláří jsou českými firmami hodnoceny příznivě, takže s ukončením činnosti u žádné nepočítáme. Naopak, chceme ještě v tomto roce jejich síť rozšířit na celkový počet 24.

CZECH TRADE: KROK ZA KROKEM

Tuzemská firma by chtěla exportovat svoje zboží. Má se obrátit na CzechTrade? Jeho generální ředitel Martin Tlapa shrnuje základní kroky:

1. V první řadě musí firma vědět, jaká je její konkurenční výhoda a jaké jsou pro ni prioritní trhy. Pokud se obrátí na CzechTrade, může tyto informace získat z marketingových analýz. Za zlomek nákladů, které by zaplatila soukromým poradenským firmám.
 
2. Ve druhé fázi jde o získání obchodního partnera. CzechTrade nabídne služby v zahraničí - prezentuje nabídku firmy možným zájemcům a zjišťuje jejich zájem.

Na druhé straně agentura aktivně vyhledává poptávku po českém zboží, mimo jiné i prostřednictvím internetu. V případě zahraniční poptávky oslovuje podniky přímo v České republice. Ověřuje jejich možnosti a kapacity, a takto zprostředkované kontakty posílá přímo zahraniční firmě. Poptávky ze zahraničí jsou volně a zdarma přístupné na internetu a svoje kontakty může předat prostřednictvím CzechTradu jakákoli firma, která vyhovuje poptávaným požadavkům.

3. Další okruh služeb je spojen s prezentací firem a jejich kapacit na internetu. Využíváme toho, že internetová stránka agentury je hodně navštěvována ze zahraničí a firmy se tak mají šanci dozvědět o českých podnicích, které by jinak nenašly.

4. Pokud sortiment podniku vyhovuje poptávce, CzechTrade předá kontakty. Firmy nejsou nijak selektovány, jsou prověřeny pouze v rámci Obchodního rejstříku a nejsou-li v konkurzu. Do smluvních vztahů již agentura nevstupuje, ale může firmám zprostředkovat právní služby, domluvit obchodní jednání a podobně. V řadě případů je nutné české firmy upozornit na nutnost včasného předání vzorků a vhodné cenové nabídky, se kterou také může CzechTrade poradit (s ohledem na znalost konkurence).

Český velvyslanec v USA Alexandr Vondra (vlevo), vedoucí nové pobočky CzechTrade Roman Matyáš (uprostřed) a generální ředitel agentury Martin Tlapa otevírají novou kancelář v americkém Miami.

Autoři: ,




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Japonský bezdomovec v Tokiu. Ilustrační foto
Podíl zaměstnanců, kteří kvůli malé mzdě žijí v chudobě, vzrostl

V Česku v posledních letech přibývalo lidí, kteří si v práci za celý rok nevydělali dost a spadli pod hranici příjmové chudoby. V roce 2011 se to týkalo zhruba...  celý článek

Nájmy některých bytů, které vlastní město budou dražší.
Pražanům nájem ukrojí 70 procent mzdy, v některých krajích „jen“ polovinu

Zhruba čtvrtina Čechů bydlí v pronájmu, ale dostupnost nájemního bydlení se v různých krajích výrazně liší. Z výpočtu MF DNES vyplývá, že zatímco obyvatelé...  celý článek

(Ilustrační snímek)
COOP tlačil na dvě stě dodavatelů. Poškození mohou žádat „bolestné“

Společnost COOP Centrum družstvo, která zajišťuje nákup pro tisíce družstevních prodejen v Česku, tlačila na více než dvě stě dodavatelů, aby plošně snížili...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.