V loňském roce jich ministerstvo dopravy vydalo přes 2 400, letos je to zatím o tři sta méně. Před dvěma lety přitom bylo výjimek pouze 1 750.
Další stovky povolení pak vydávají krajské úřady. U jednotlivých krajů se ale jejich počet velmi liší. Zatímco například kraj Vysočina jich letos udělil 17, v Jihomoravském kraji to bylo 780 povolení.
"Počet žádostí zvedlo především zavedení bodového systému. Předtím hrozila řidičům ,jen‘ pokuta a úměrně tomu také řidiči či dopravci riskovali,“ vysvětluje nárůst mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka.
Méně povolení, více peněz
Vydávání výjimek je dosud zdarma, na ministerstvu dopravy se ale uvažuje o změně. V posledním návrhu na větší omezení jízd kamionů během víkendů, který předložil tým pod vedením „zeleného“ náměstka ministra Petra Šlegra, je zahrnuto i zpoplatnění případných výjimek.
"Mělo by to zabránit situaci, kdy se o výjimky žádá téměř automaticky. Třeba za celoroční povolení by mohl být poplatek ve výši kolem 20 tisíc korun,“ uvedl Šlegr. Podle něj je nutné, aby si firmy stavěly větší vlastní sklady a jako skladovací kapacity přestaly sloužit kamiony.
Šéf Sdružení automobilového průmyslu Antonín Šípek si však myslí, že podobné požadavky jsou nereálné. Firmy podle něj se současným systémem vyrobit a hned odvézt počítají. "Navíc by výstavba dalších hal mohla zdražit jejich výrobky,“ dodal Šípek. Domnívá se, že řešením by bylo zavedení jednotného zákazu jízd kamionů v celé Evropě.
Kamiony chtějí zachovat páteční jízdy
Podle autodopravců by problémy způsobil především navrhovaný celoroční páteční zákaz jízd. "Po vstupu Česka do schengenského prostoru by navíc v pátek nezůstávaly kamiony stát na hraničních přechodech, ale blokovaly by komunikace ve vnitrozemí, protože by neměly kde zaparkovat,“ tvrdí Martin Felix ze Sdružení autodopravců Česmad Bohemia.
Otázkou však je, zda navrhovaný páteční zákaz projde. Na ministerstvu se nesetkal návrh skupiny pod vedením náměstka Šlegra s přílišným nadšením, proto nechal úřad zpracovat dvě studie na vysokých školách, které by měly rozhodnout o tom, zda se současné předpisy nějak změní. - více zde
Vozí se jídlo i výbava na hudební koncerty
V současnosti lze výjimku získat na všemožné zboží. Sám zákon vyjmenovává více než deset druhů přepravy, kterou mohou dopravci provozovat i v čase zákazu jízdy a pro niž ani speciální povolení nepotřebují.
Udělené výjimky jsou tak nutné pro přepravu zboží, které by za normálních okolností muselo v době zákazu stát na odstavných parkovištích. "Nejčastěji jde o výrobky pro automobilový průmysl, potraviny, odpady či zvukovou a osvětlovací techniku pro kulturní akce,“ upřesnil Hanzelka.
Někteří řidiči povolenky falšují
Povolení je několik druhů - mohou být pouze na jednu přepravu, ale klidně i na celý rok. Nepřenosné povolení může firma využít pouze na jednom vozidle, přenosné na kterémkoliv, pokud přepravuje zboží, na něž je výjimka vydána. "Ač to není časté, dochází i k jejich falšování - například kopírováním na barevné kopírce,“ říká Pavel Nosek z ředitelství dopravní policie.
Policie se kromě falšování setkává i s jinými pokusy, jak systém obalamutit. "Stalo se i to, že v návěsu s chlaďákem se namísto potravin přepravovalo úplně jiné zboží. Řidič asi vycházel z toho, že kamion s mrazicím boxem nevzbudí podezření policie,“ dodává Nosek.
Kdo může vyjetPodle zákona existují typy přepravy, které mohou v době zákazu jízdy kamionů jet bez povolení. Jde například o: - kombinovanou přepravu po železnici či vnitrozemské vodní cestě - přepravu zboží podléhajícího rychlé zkáze - zemědělskou sezonní přepravu - přepravu při činnostech spojených s údržbou, opravami a výstavbou silnic - přepravu živých zvířat - přepravu poštovních zásilek - přepravu pohonných hmot určených k plynulému zásobování čerpacích stanic |