Měli štěstí a peníze. Otci se synem se podařilo sehnat letenky

Měli štěstí a peníze. Otci se synem se podařilo sehnat letenky | foto: AP

Chceš letět domů? Tak zaplať. Aerolinky zneužívají situace pasažérů

  • 87
Aerolinky dávají čekajícím pasažérům na výběr. Buď poletí domů zdarma, ale třeba až za dva týdny, nebo za tučný příplatek mohou odletět mnohem dříve. Dopravci především na dálkových letech si takové chování mohou dovolit. Lety na další dny jsou tak plné, že si mohou klienty vybírat podle toho, kdo kolik zaplatí.

Zrušením letu lidé nepřišli o letenku, jen nemají jisté, kdy poletí. Každé letadlo bývá totiž rozděleno na deset i více rezervačních tříd, které se liší cenou i podmínkami případných změn.

"Podle podmínek některých společností je možné rezervovat jen nové termíny v třídách, ve kterých byly vystavené původní letenky. To je ale v současné době téměř nemožné," říká Líba Kozlíková ze společnosti Condor, která prodává letenky.

V rezervačních systémech teď probíhá neviditelná válka. Na jedné straně jsou cestující, kteří mají tento týden letět podle původních plánů, na druhé pak cestující, kteří několik dnů čekají na letištích na volné letadlo. Lety však jsou tak obsazené, že volná místa jsou jen ta nejdražší v ekonomické třídě nebo v obchodní a první třídě.

Nejhůře na tom jsou především klienti, kteří si koupili letenky v nejnižších rezervačních třídách a nejsou pravidelnými zákazníky aerolinek.

Kdo je majitelem například zlaté karty z věrnostních programů aerolinek, má obvykle podstatně větší šanci na úspěch. Musí se však někdy smířit s tím, že i když si koupil například letenku do komfortnější byznys třídy, skončí často v ekonomické třídě.

Jak se dostat letecky domů

Podle evropských předpisů (vztahují se na všechny dopravce z EU + na lety ostatních aerolinek z letišť EU, ale nikoliv už u neevropských dopravců při cestě z neevropského letiště) by vám měly aerolinky nabídnout první volný let bez ohledu na třídu. Aerolinky to však většinou nedělají, snaží se vnutit změnu za příplatek i v řádu desítek tisíc korun. Zrušení letenky často nevyjde levněji, nejbližší lety jsou vyprodané. Ideální řešení neexistuje, je možné vytrvale naléhat na aerolinku, nebo zaplatit příplatek a vymáhat ho později soudně.

Penězi nešetří hlavně firemní zákazníci. "Někteří si chtějí připlatit, a být co nejdřív doma. Setkali jsme se i s lidmi, kteří například do Moskvy místo letadla jedou vlakem," podotkl Pavel Němec ze společnost HRG Czech Republic, která poskytuje cestovní služby.

Řada Čechů se v úterý z dálkových linek dostala letecky do Evropy, ale kvůli zrušeným letům na kontinentu musela řešit dopravu po zemi například z Frankfurtu či jiných velkých evropských letišť.

Čekání na volný let je přitom hodně dlouhé. "Máme klienty v Bangkoku, kteří měli odlétat v pondělí, ale jejich let byl zrušený. První volný je na 9. května," podotkla Kozlíková. Když si podle ní doplatí 22 tisíc za vyšší třídu, mohou letět už 3. května.

Aerolinky tak zřejmě porušují zákon. "Nesmějí přesměrování zajišťovat na základě rozdílných rezervačních tříd. Pokud tam je volné místo, tak bez ohledu na třídu zákazníka musí vzít při nejbližší příležitosti, "míní Tomáš Večl z Evropského spotřebitelského centra (ESC). Podle něj by aerolinky neměly ani rozdělovat klienty podle toho, zda mají nějakou věrnostní kartu, či ne nebo kolik zaplatí za letenku navíc.

Sám však dodává, že teď je právo hlavně na papíře a realita je trošku jiná. Současná situace podle něj ukazuje, že zákazníci aerolinek nejsou dostatečně chránění.

Potíže aerolinek dopadají i na prodejce letenek. Ti musí za aerolinky řešit často nejkrizovější situace, kdy klienti dostávají velký vztek, protože nemohou letět. "Agresivita klientů dostala nové rozměry. Lidé nechápou, že za výbuch sopky opravdu nemůžeme," řekl jeden z prodejců letenek, který si nepřál být jmenován.

Rušíme vám letenku

Zatím nejdrsnější je vůči klientům zřejmě letecká společnost China Airlines, kterou využívají pro lety do Asie z Vídně hlavně lidé z jižní Moravy. Prodejcům letenek oznámila, že lidem musí zrušit letenky vystavené od středy do konce týdne, i když letadla poletí.

"Potřebujeme urgentně místo pro stovky cestujících, kteří uvízli od minulého týdne," vysvětlily tchajwanské China Airlines v dopise prodejcům. A v úterý přidaly ještě drsnější varování: Kdo se s letenkou třeba na zítřek dostaví na letiště, negarantují mu místo v letadle a nedají mu žádné peníze zpět.

Podle Večla je takový postup rozhodně protiprávní. "Zákon se týká jakýchkoliv aerolinek s odletem z letiště z Evropské unie. Je to klasické odepření nástupu do letadla, za které musí zaplatit kompenzaci. V případě letu do Asie je to 600 eur," míní Večl.