Dopravce tak chce cestující motivovat k tomu, aby využívali elektronické letenky. Ty jsou cenově výhodnější jak pro cestující, tak pro dopravce, řekla mluvčí ČSA Daniela Hupáková. Podobně postupují i ostatní společnosti.
Mezinárodní asociace leteckých dopravců IATA chce od 1. ledna 2008 prodávat již pouze elektronické letenky. V současnosti přitom ČSA prodávají asi 50 procent letenek elektronicky, zatímco loni to bylo 40 procent.
Lídry v prodeji elektronických letenek jsou USA a Velká Británie, kde se prodávají převážně elektronické letenky a ty papírové jsou již v menšině. Nízkonákladové společnosti papírové letenky neprodávají vůbec.
ČSA nejsou jediným dopravcem, který poplatky zavádí. Obdobně postupují například Air France KLM nebo British Airways. Náklady na vytištění a práci s papírovou letenkou se totiž podle odhadů IATA pohybují kolem devíti dolarů (asi 200 korun).
Kromě poplatku za papírovou letenku vybírají letecké společnosti další poplatky, například palivové příplatky nebo letištní taxy. Na účtování poplatků mimo cenu letenky si nedávno stěžovalo Sdružení obrany spotřebitelů, a to nejen u leteckých společností, ale také u cestovních kanceláří.
Společnosti se ale brání tím, že v době, kdy například tisknou katalog zájezdů, nemohou výši poplatků ještě znát. To potvrdilo i ministerstvo pro místní rozvoj, pod nějž trh cestovního ruchu spadá.