Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Chcete šrotovné? Tak přispějte i nám, žádají vrakoviště stát

  4:07
Starý favorit určený k likvidaci váží kolem osmi set kilogramů. Tuna kovového šrotu se nyní vykupuje asi za dva tisíce korun. Z této rovnice vychází, že se provozovatelům vrakovišť rozebrání auta nevyplatí. Podle zákona však nemohou zájemce o sešrotování vozu odmítnout, a tak se jim u provozovny hromadí stará auta.

Vrakovištím se nevyplatí likvidovat stará auta. Po státu proto chtějí příspěvek. Ilustrační foto. | foto: SME.sk - Pavol Funtál

Pro vládu je to špatná zpráva. Nezlikvidované vozy totiž zabírají místo těm, jejichž majitelé plánují využít třicetitisícový příspěvek na šrotovné. To ve středu spolu s dalšími protikrizovými opatřeními schválili senátoři a čeká se na podpis prezidenta.

Podmínkou pro rozběhnutí šrotovného tak zřejmě budou příspěvky vrakovištím na likvidaci odevzdaných aut, které ještě v březnu tehdejší ministr životního prostředí Martin Bursík rezolutně odmítal.

"Vrakoviště vznikala dobrovolně jako běžné podnikatelské záměry. Tudíž není důvod, proč by měli daňoví poplatníci ze svých peněz pokrývat ztráty vzniklé z dočasného výkyvu cen kovošrotu na trhu," řekl v dubnu mluvčí resortu Jakub Kašpar.

Kolik peněz by zpracovatelé autovraků za jeden zlikvidovaný starý vůz dostali, zatím není jasné. Nicméně provozovatelé vrakovišť odhadují ztrátu na likvidaci jednoho takového auta na stokoruny až pár tisícovek. Záleží, jak je auto staré a kolik dílů se z něj ještě podaří prodat.

"Určitě bych nemluvil o tom, že nám bude ministerstvo něco proplácet. Půjde o příspěvek," řekl předseda Sdružení zpracovatelů autovraků Jan Volejník.

Potíž u starých aut spočívá v tom, že jediným příjmem z jejich likvidace je právě cena šrotu. "Náhradní díly z těchto aut jsou neprodejné. Páčky pod volant ze stodvacítky nebo z wartburgu si dnes nikdo nekoupí," popsal Jan Desenský z chrudimské Agentury D-K, která se likvidací autovraků zabývá.

"Když se zavede šrotovné a nárazově počet takových aut stoupne, může to skončit kilometrovými frontami před přeplněnými vrakovišti," varoval.

Peníze, které by měl stát začít zpracovatelům autovraků platit, nebudou pocházet z částky vyčleněné na šrotovné. "Tyto příspěvky by se financovaly z poplatků za převod aut nesplňujících emisní normy, které platí od letoška," upřesnila Jarmila Krebsová z tiskového odboru ministerstva životního prostředí.

Pokud se podaří s provozovateli autovrakovišť dohodnout, neměl by v České republice nastat scénář ze Slovenska, kde se před vrakovišti tvořily mnohahodinové fronty, sepisovaly se pořadníky a pracovníci autovrakovišť za převzetí auta nelegálně vybírali poplatky.

Vozy tam totiž bylo možné odevzdávat jen v necelé třicítce vrakovišť, v České republice by to mělo být možné u všech zpracovatelů, kteří mají oprávnění k ekologické likvidaci vraků – tedy zhruba u pěti set firem. "Předpokládám, že k odběru autovraků by byla oprávněna všechna," řekl Volejník.

Jak přesně bude systém vyplácení šrotovného vypadat, určí vláda svým nařízením stejně jako termín, kdy se začnou příspěvky vyplácet.

Zákon, který ještě čeká na podpis prezidenta, pouze stanoví, jaké auto je třeba odevzdat a jaké koupit, aby měl majitel nárok na příspěvek. Vrak musí být starý aspoň deset let, žadatel o šrotovné ho musí vlastnit minimálně dva roky a auto, které si vybere, musí produkovat maximálně 160 gramů oxidu uhličitého na kilometr. Na vozy poháněné elektromotorem, stlačeným zemním plynem a hybridní auta bude možné získat dvojnásobný příspěvek.

Stát by měl na výplatu šrotovného podle ministra financí Eduarda Janoty vyčlenit maximálně dvě a půl miliardy korun.

Podle znění zákona je pravděpodobnější, že zájemce o šrotovné nechá své auto nejprve zlikvidovat, potom si pořídí nové a následně bude žádat o vrácení třicetitisícové částky. Napovídá tomu to, že na šrotovné bude stačit doklad o likvidaci starý až půl roku a slevu bude možné nárokovat ještě šest měsíců po registraci nového auta.

Zatím není jasné ani to, zda bude muset ke státnímu příspěvku přidat slevu i prodejce, jak to bylo například na Slovensku. "O těchto detailech se stále jedná," řekla Krebsová.

Šéf Úřadu práce: Umělá inteligence vše mění. Za mě už AI píše dopisy ministrům

  • Nejčtenější

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

22. dubna 2024  15:55

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit...

Číst iDNES.cz se vyplatí. Megahra o statisíce korun pro věrné čtenáře vrcholí

15. března 2024  15:02,  aktualizováno  24.4 9:32

Na portálu iDNES.cz vrcholí Megahra o peníze. Do pondělí 29. dubna může každý čtenář s registrací...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

25. dubna 2024  11:25

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu....

Desítky tisíc letů nad Evropou hlásí rušení signálu GPS. V podezření Rusko

23. dubna 2024  10:37

Navigační systémy letadel na trasách nad Pobaltím i nad dalšími oblastmi hlásí stále více...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nad Českem krouží nové značky fast foodů. V plánu mají rozvířit trh

22. dubna 2024

Premium Již třicet let vévodí šťavnatým burgerům, hranolkům a kuřeti v Česku tři fastfoodové řetězce. Nyní...

České dráhy hledají nové sídlo. Musí být v docházkové vzdálenosti od vlaku

26. dubna 2024  15:26

Po tříleté pauze se České dráhy pokoušejí najít nové sídlo a vystěhovat se z ministerského podnájmu...

Akcie autopůjčovny Hertz rekordně klesly. Může za to i rozlučka s teslami

26. dubna 2024  13:38

Společnost Hertz Global Holdings, která po celém světě provozuje síť autopůjčoven, vykázala téměř...

Mráz v Německu hubil švestky, třešně i vinice. Skepse svírá i moravské pálenice

26. dubna 2024  12:17

Dubnové noční mrazy nezlikvidovaly úrodu ovoce jen v Česku, ale i v sousedním Německu. Zasažené...

Německý Thyssenkrupp prodá pětinu ocelárny Křetínského investiční skupině

26. dubna 2024  9:57,  aktualizováno  10:57

Německá společnost Thyssenkrupp prodá 20procentní podíl ve svém ocelářském podniku investiční...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...