"Vycházím z toho, že 51 procent akcií je na prodej a nám by se hodily," říká v rozhovoru pro MF DNES Vladimír Komár, který z Korunní vybudoval jednu z nejsilnějších značek na trhu minerálek.
Protihráčem v bitvě o vodu pramenící ve středočeských Poděbradech mu je Antonio Pasquale, skutečný Poseidon českých balených vod. Jako majitel Mattoni, Dobré vody, spolumajitel Hanácké kyselky a významný výrobce vod pro hypermarkety ovládá skoro polovinu trhu s balenými vodami v Česku.
"Už nyní má podíl, který je problém. S Poděbradkou by na trhu už vůbec místo nezůstalo," myslí si Vladimír Komár a shrnuje tak hlavní argument, který poslal třetímu a nyní asi nejdůležitějšímu hráči v této partii: šéfovi antimonopolního úřadu Martinu Pecinovi.
Na stolech Pecinových úředníků leží nyní dva spisy. Pasqualeho žádost o povolení koupit Poděbradku a Komárův protest proti tomu.
"Pokud se nezvětšíme i my, stane se z nás menší trpaslík, který bude muset bojovat s obry," uvedl Pasquale. Za obry považuje evropské hráče. V březnu 2002 získal sto procent Poděbradky, ale pak ji musel prodat. Donutil ho k tomu bývalý šéf antimonopolního úřadu Josef Bednář v září 2004
Poděbradka od té doby patří neznámé vídeňské firmě Mira. "Chci ji taky, ale na druhou stranu nechci být za šaška. Nemám totiž šanci prozkoumat, kdo ji skutečně vlastní," říká Komár.
Vladimír Komár touží mít větší páky na hypermarkety
Poděbradka by byla cenným úlovkem. Má tržby okolo miliardy korun a třicetiprocentní podíl na trhu s ochucenými minerálkami. Vtéto oblasti zaostává jak Komárova Korunní, tak Pasqualovy Karlovarské minerální vody.
"V ochucených vodách se nám nic moc úspěšného nepodařilo, ale držíme stále šest procent," říká třiatřicetiletý Vladimír Komár, česky hovořící podnikatel původem ze Slovenska.
Komár potřebuje Poděbradku nejen kvůli chuti, ale hlavně proto, že v maloobchodě záleží na velikosti. Konkurent Pasqual má tržby přes čtyři miliardy a strčí v Česku do kapsy i Coca-Colu nebo Pepsi. Korunní se prodá za 350 milionů korun ročně.
"Jsme příliš malí. Diskonty chtějí ze značek vždy jen jedničku na trhu a to nás diskvalifikuje," uvádí. Jeho Korunní chybí v Lidlu, Penny Marketu i Plus Discountu, přitom do těchto obchodů chodí nakupovat čím dál víc lidí.
S hypermarkety prý vychází dobře s výjimkou Carrefouru. Podle Komára byly vyjednávací podmínky Carrefouru "brutální". "Slibovali růsty, další prodejny, nasadili nereálná čísla a na vstupních poplatcích chtěli více, než vyděláte," říká Komár. Ztrátový francouzský řetězec odchází a obchody prodal Tesku. - více zde
Aby Komár získal Poděbradku, potřebuje pomoc od antimonopolního úřadu. Jeho nový předseda Martin Pecina je však spíš liberál a vidí věci jinak. Zatím ve vodní bitvě nijak nerozhodl, ale pro časopis Euro řekl, že bylo "naprosto absurdní", když jeho předchůdce chtěl spojení Mattoni a Poděbradky zakázat. Žádný vodní kartel v Česku podle Peciny nehrozí, protože trh hlídají supermarkety a ty disponují "obrovskou silou".
Komár však trvá na tom, že když má zákazník na výběr z více konkurenčních značek, pak na nákupu ušetří. Dokládá to právě na diskontech. "Kde není Korunní, ceny Mattoni jsou vyšší," tvrdí. "V diskontech třeba neprobíhaly akce Mattoni 7,90 koruny za lahev. V Tesku byly, v Lidlu ne," říká.
Pecina dále řekl, že kartely je třeba měřit v evropském kontextu, což Komár také zpochybňuje. "Mizivé procento minerálních vod se exportuje, byznys je všude výrazně regionální," říká s tím, že vozit vodu přes hranice se nevyplatí. Na důkaz uvádí příklady značek Danone a Nestlé, které s dovážením svých vod do Česka pohořely.
Kosmetika nese víc
Vody nejsou to jediné, čím se mladý podnikatel zabývá. Vyrostl na podnikání se softwarem pro hotely a hlavně na šikovné investici do televize Nova. Svůj podíl v televizi spolu se společníky Jiřím Šmejcem a Janem Gernerem prodal před dvěma lety skupině PPF.
Dnes tvoří druhou důležitou část půlmiliardových tržeb jeho firmy Alphaduct kosmetika Dermacol.
"Kosmetika je obchod s ženskou marnivostí a to je trochu lepší než vody," říká Komár. Lepší je to hlavně v tom, že krémy, řasenky a make-upy se prodávají s mnohem vyšší marží než minerálky, i když obrat je menší.
Třetinka za 3,80, marži spolknou restaurace
U vody je to hra s několika procenty, a to i v restauracích. Pokud se vám někdy zdála minerálka v restauraci drahá, pak je to podle Komára hlavně dílem restauratérů. Těm se třetinky vody vyplatí mnohem víc než třeba prodej piva. "Voda ve skle pro restaurace je standardně za 3,80," říká Komár. V restauraci či v kavárně však třetinka vody stojí málokdy méně než dvacet korun.
Kosmetiku si Komár pochvaluje. Tržby jdou nahoru třetím rokem, i přesto, že Češi někdy na české výrobky hledí s nedůvěrou. "Jsme dražší než Garnier, nejlevnější řada od L'Oreal," říká Komár.
Kosmetika vytlačila vody z brněnského závodu, kde se dřív stáčely vody Merito. Komár tuto značku koupil, ale proniknout s ní do obchodů se ukázalo jako příliš drahé. Nepovedl se ani nákup značky vod Praga. "Praga má stáčírnu u Loun a tu jsme zakonzervovali," říká. Využít nejde ani na výrobu neznačkové vody pro hypermarkety, protože na to je moc malá.
Barely do kanceláří
V mateřském Alphaductu má Vladimír Komár stále tříčtvrtinový podíl. Zbývající čtvrtinu drží jeho bývalý společník Šmejc, který nyní pracuje pro PPF v Rusku.
Svému dalšímu bývalému společníkovi Gernerovi loni prodal stavitelskou firmu Moyo holding. "Částku si přesně nepamatuji, prodal jsem ji za 50 až 100 milionů," říká s tím, že šlo o vypořádání mezi bývalými společníky MEF Holdingu, jenž investoval i do Novy.
Kromě snahy získat Poděbradku obhlíží Komár se svými kolegy i zbytek trhu, ať už ve vodách či kosmetice. Ve vodách už moc na výběr není. Z nezávislých značek přežívá Ondrášovka, která patří do skupiny okolo ústecké Setuzy. A Hanácká kyselka, dříve jedna z nejsilnějších vod, podle Komára postupně mizí z trhu.
"Tu bych ani nechtěl," tvrdí rezolutně. Komár by se nebránil ani tomu, kdyby Korunní chtěl někdo koupit. "Mluvíme s každým o všem," říká na to, jestli už projevila zájem některá z mezinárodních firem, kterým se s vodami v Česku příliš nedaří.
"Není to ale otázka dne, teď chceme koupit Poděbradku," říká s širokým úsměvem. Vodní říši chce spíš zvětšovat. Přemýšlí o barelech pro kanceláře, změnil také design lahve Korunní a mírně ji zkrátil. "Nevešla se totiž do některých typů lednic," říká Vladimír Komár.
Profil: Vladimír Komárek
* Věk: 33let* Narozen: Levoča, Slovensko
* Vzdělání: vystudoval Matematicko-fyzikální fakultu Univerzity Karlovy v Praze
* Kariéra: prodával vlastní software, obchodoval s cennými papíry. S Jiřím Šmejcem a Janem Gernerem spoluvlastnil MEF Holding, který pomohl Železného televizi Nova přežít první roky po rozchodu s Ronaldem Lauderem. Podíly v MEF Holdingu koupila finanční skupina PPF. Nyní vlastní 75 procent Alphaproductu, který zastřešuje minerálku Korunní a kosmetiku Dermacol.