Aurelio Montes

Aurelio Montes | foto: Ken Lennox

Chilský podnikatel roku, vinař Montes: V Česku vidím budoucnost

  • 1
Levná půda, levná voda a pracovní síla plus orientace na kvalitnější hrozny. To jsou základní kameny, na nichž postavil firmu Aurelio Montes, spolumajitel stejnojmenného chilského vinařství. Jeho vína lze koupit také v Česku.

Montes tvrdí, že chilská červená vína se díky nižším nákladům a dobrému počasí dají koupit zhruba za pětinovou cenu oproti srovnatelné evropské kvalitě.

"Když od nás koupíte lahev za patnáct eur, bude kvalitou srovnatelná s vínem za sto eur z Francie či Itálie," řekl Montes minulý týden v Monte Carlu, kde se účastnil soutěže o nejlepšího světového podnikatele roku, kterou pořádá poradenské firma Ernst & Young. Zatímco v národním chilském kole s přehledem zvítězil, v Monaku musel vyklidit pozici Číňanovi Cao Dewangovi, který ve velkém vyrábí autoskla.

PODNIKATELÉ ROKU

Seriál rozhovorů s finalisty soutěže

"Neznám konkrétní podmínky tohoto vinařství, ale nemusí to být mimo realitu," komentoval Montesova slova o ceně moravský vinař Petr Marcinčák. Upozornil přitom, že v Chile je možné dosáhnout i více než dvou sklizní do roka, což podstatně zvyšuje efektivitu tamních vinařství.

"Díky počasí můžeme mít větší výnosy na stejnou plochu," potvrzuje Montes. "A vodu na zavlažování počítám do nákladů prakticky za nulu, zatímco v Evropě už začíná být velmi drahá," dodává muž, který vinařství založil se třemi společníky v roce 1987. Nejprve jako malý byznys s padesáti tisíci dolary na rozjezd, který měl přinášet přilepšení k důchodu.

Na rozdíl od většiny tehdejších chilských vinařství se nesoustředil na levná vína, ale začal pracovat na vstupu do vyššího a dražšího segmentu trhu.

"Po dvou letech jsme viděli, že rosteme rychleji, než jsme předpokládali, a začali jsme do byznysu dávat všechno. Teď jsme pátá největší exportní firma v Chile," říká Montes, jehož vinařství vyváží pětadevadesát procent produkce za hranice.

Tam již také vyrábí. Nedávno koupil vinice v USA, delší dobu působí v Argentině. Ročně skupina prodá 12 milionů lahví, její tržby loni dosáhly 50 milionů dolarů.

Hlavními evropskými trhy Vina Montes jsou zatím Británie a Německo. "Britové jsou otevřeni novým věcem," zdůvodňuje šéf firmy svůj postup Evropou. Odmítá přitom, že by "útočili" přes britské ostrovy proto, že tam lidé nevěnují tolik pozornosti vínu jako třeba Francouzi či Italové.

Česko pro nás má budoucnost Německý trh mu zase slouží jako startovací plocha do střední a východní Evropy. "V Česku a na Slovensku začínáme. Není to jednoduché, ale věříme, že v ‚nových‘ zemích Evropy leží budoucnost," uvedl Montes na otázku MF DNES.

Sám je profesionálním vinařem téměř čtyřicet let, dříve pracoval pro svou dnešní konkurenci. Když začal od nuly budovat svou vlastní firmu, obor tedy již perfektně znal.

"Vyrostli jsme jinak než běžná vinařství, která mají nejprve produkci a pak pro ni začnou hledat zákazníky. Já nejdříve začal létat po světě a ochutnával jsem, co lidé kupují," vzpomíná na začátky Montes.

Podle svého průzkumu pak v Chile nakupoval vhodnou půdu a začal sázet vybrané odrůdy. V cestování pokračoval, po čase však již s nabídkou vlastních vín. "Zaměřujeme se na mladé lidi, kteří chtějí přátelská a nepříliš drahá vína, ale s dobrou kvalitou. Dnes si nikdo nechce koupit lahev, kterou by si měl nechat doma deset let zrát," tvrdí.

Dobrý poměr ceny a kvality podle něj mají chilská červená vína. Sám říká, že ve své chilské produkci dává přednost odrůdám Cabernet Sauvignon a Syrah, v Argentině Malbeku a v USA opět Cabernetu. "Piju i cizí vína. Ale jen doma, když mě nikdo nevidí," dodává se smíchem.

Další díly v MF DNES

  • Wolfgang Kristinus, stavitel - 3. června
  • Franck Provost, kadeřník - 4. června
  • M. Iwiński, M. Kisiński, počítačové hry - 5. června
  • Károly Gerendai, hudebník - 6. června