Ve francouzské firmě Bret’s se výzkumu chipsových novinek věnuje dvanáct lidí, kteří ročně vyhodnotí 300 různých příchutí. Ilustrační foto.

Ve francouzské firmě Bret’s se výzkumu chipsových novinek věnuje dvanáct lidí, kteří ročně vyhodnotí 300 různých příchutí. Ilustrační foto. | foto: Intersnack

Chipsy s ústřicemi, bez tuku, z řas. Trh roste, proto experimentuje

  • 13
Trh s chipsy zaznamenává v Evropě na rozdíl od jiných potravin trvalý růst. I proto se objevují stále nové příchutě. Na Mezinárodním salonu potravin v Paříži se dalo narazit na chipsy s příchutí ústřic, chipsy z mořských řas nebo z kokosových ořechů s příchutí wasabi či kaki.

Americká společnost Danielle Market nabízí chipsy, u nichž zaručuje nulový obsah tuku. Jejím stěžejním produktem jsou chipsy z kokosového ořechu s příchutí barbecue nebo wasabi. Suroviny jsou zbaveny vody a připravovány v peci, nikoli smažením, vysvětlila zástupkyně společnosti na salonu v Paříži.

Zdravé chroustání leží rovněž na srdci asijským výrobcům. Chipsy z Thajska si tak v sobě zachovaly celé kusy ovoce či zeleniny, jahod, brokolice, koleček banánů nebo kousků manga, které v ústech překvapivě křoupají.

Jihokorejci na salonu představili chipsy a koláč Tatin se svým národním ovocem kaki. Francouzi by mohli tento recept převzít a doplnit si ho sýrem, navrhovali. Jihokorejská firma HoSan, podobně jako další společnosti z této země, vyrábí chipsy z mořských řas.

„Pro Korejce to je spíše národní potravina, která se pojídá připravena s rýží. Avšak v Evropě ji nabízíme jako snack, který se může přikusovat k pivu,“ uvedl Andy Lim, který má na starosti export.

Ve Francii sázejí na tyto nové tendence dvě firmy. Bretonský podnik Bret’s zdůrazňuje přirozené aroma, s co nejtransparentnější škálou ingrediencí, bez přídavku glutamanu sodného čili glutasolu, který zdůrazňuje chuť, či umělého sladidla aspartamu, vysvětluje šéf marketingu firmy Olivier Sallé.

U Bret’s se výzkumu těchto novinek věnuje dvanáct lidí, kteří ročně vyhodnotí 300 různých příchutí. K bestsellerům patří chipsy s příchutí kozího sýra s papričkami Espelette, typickým produktem francouzského Baskicka. Kilogram těchto chipsů stojí kolem deseti eur (asi 270 Kč), zatímco obyčejné chipsy pět až sedm eur (135 až 190 Kč).

Malý podnik Sibell z jihofrancouzského Aubagne jde ještě dále a vyrábí chipsy s příchutí husích jater, uzeného lososa či ústřic. Ceny se pohybují nad 20 eury (540 Kč) za kilogram.

„Tyto výrobky jsou výsledkem našeho výzkumu a vývoje, ale nemohou se stát produkty široké spotřeby, jako jsou klasické chipsy,“ uvádí Bernard Boutboul. „Diverzifikace těchto produktů, jako jsou chipsy z různé zeleniny, je zajímavou tendencí. Ale jakmile je začneme vyrábět masově, nemáme úspěch,“ zdůrazňuje.

Je skutečností, že tyto inovace často mívají jen jepičí život a většina z nich se v obchodech objevuje pouze rok, připomíná Xavier Terlet, prezident firmy XTC zaměřující se na potravinářské inovace.

,