Modernizace koridoru zatím skončila ve stanici Praha - Hostivař.

Modernizace koridoru zatím skončila ve stanici Praha - Hostivař. | foto: Tadeáš Havlík, Metro.cz

Boj o největší železniční zakázku: vítěz zrušené soutěže chce odškodné

  • 15
Společnost Chládek a Tintěra Litoměřice zkouší ještě na poslední chvíli získat zakázku na modernizaci koridoru mezi stanicemi Praha - Hostivař a Praha hlavní nádraží. Největší zakázku na železnici letošního roku Správa železniční dopravní cesty nečekaně zrušila.

Firmu vybrala jako vítěze soutěže hodnotící komise, když nabídla nejnižší cenu a prokázala i veškeré kvalifikační předpoklady. Jenže vedení SŽDC se nakonec rozhodlo soutěž zrušit. Další soutěžící byli s cenami výrazně nad projektovanou cenou (více čtěte zde).

„Jsme přesvědčeni, že se zadavatel dopustil naší diskriminace a aktu libovůle,“ řekl obchodní ředitel Chládek a Tintěra Litoměřice Pavel Stoulil. Firma se nehodlá vzdát, je připravena se obrátit i Evropský soudní dvůr. Firma požaduje, aby se soutěž dokončila a podepsala se s nimi smlouva nebo chce alespoň uhradit majetkovou újmu, která jí měla vzniknout. Její výši firma zatím nespecifikovala.

SŽDC nepočítá s tím, že by svůj názor ještě změnila. „Stanovisko SŽDC ke zrušení soutěže se nemění a počítáme v nejbližším možném termínu s vypsáním nové zakázky podle nových, přísnějších a jednoznačných pravidel,“ řekla mluvčí Kateřina Šubová.

„Zrušení veřejné zakázky musí být vždy v souladu se zákonem a základními zásadami. Zrušení z důvodu nemožnosti učinit jednoznačný závěr o posouzení kvalifikace uchazečů není důvodem pro zrušení veřejné zakázky. Tento způsob odporuje i základním zásadám například zásadě transparentnosti,“ domnívá se Kateřina Koláčková ze společnosti OTIDEA, která se zabývá administrací veřejných zakázek.

Správce české železnice zrušení vysvětlil tím, že nemohl dostatečně nabídky firem posoudit. „Důvodem pro rozhodnutí je zadavatelem zjištěná nemožnost učinit jednoznačný závěr o posouzení kvalifikace uchazečů,“ vysvětlil v srpnu mluvčí Jakub Ptačinský.

Takové zdůvodnění se nelíbilo ani ministrovi dopravy Danu Ťokovi, který do SŽDC poslal auditory. Kontrola zakázky ale ještě není hotová.

Firma ve svém odvolání upozorňuje na podobné soutěže, které SŽDC uskutečnila a kde se hodnotily nabídky stejnými kritérii, jako v případě této největší zakázky na české železnici letošního roku.