Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Michal Šula, MF DNES

Léto nezačalo pro pivovary dobře, pomůže však teplé září

  • 21
Velmi rozdílné výsledky hlásí zatím pivovary za letošní léto. První údaje za červenec nevěstí nic dobrého: meziroční pokles v produkci je osm procent. I když bylo léto výrazně chladnější než loni, na celkové produkci by to kvůli teplému září nemuselo být znát.

Přesná čísla za celé léto Českomoravský svaz pivovarů a sladoven ještě nemá. „Je těžké odhadovat celou sezónu, zvláště když ji porovnáváme s loňským extrémně teplým létem, které na spotřebu mělo vliv,“ říká šéf Svazu František Šámal.

Jenže konečná čísla mohou být i díky teplému září nakonec pozitivní. Podle Tomáše Maiera z Provozně ekonomické fakulty České zemědělské univerzity neplatí rovnice, že čím větší horko, tím větší spotřeba piva. Platí podle něj maximálně do třiceti stupňů.

„Pivovarům v létě hodně zvedají výstav rozličné festivaly pod širým nebem, a právě ty v srpnu loňského roku výrazně tratily, nikdo se tam nechtěl škvařit na sluníčku. Proto se domnívám, že letošní normálnější léto bylo, respektive je pro pivovary ekonomicky zajímavější,“ míní Maier.

Pivovary přitom první čtvrtletí překvapilo, že trh dál rostl, zejména pak v sudovém pivu, jehož podíl dlouhodobě klesal. Jenže optimistické první čtvrtletí vystřídal v dalších měsících propad.

Mapa českého piva

Největší pivovary v zemi hlásí za léto mírný růst či stagnaci. Podle Jitky Němečkové, mluvčí Plzeňského Prazdroje spotřeba v hospodách stagnovala, v obchodech byla poptávka oproti loňsku vyšší. „Větší zájem byl jak o prémiové pivo Pilsner Urquell a ochucená nealkoholická piva Birell, která před sezonou uvedla na trh nově úspěšný polotmavý citron. Potvrdil se také trend stále rostoucí obliby nápojů Frisco a ciderů ,“ dodala Němečková.

Svijany: s EET obliba sudového klesne

Větší růst prodejů ciderů hlásí i Heineken, který hlásí mírný růst celkových prodejů. „Za jeden z největších úspěchů považujeme uvedení ciderů Strongbow, kterým stačilo v loňském roce jen několik měsíců, aby se staly lídrem v obchodech na českém trhu. Tuto pozici se nám podařilo udržet i v letošním roce,“ řekla mluvčí Heinekenu Jana Pikardová.

Spotřeba piva v tuzemsku dlouhodobě klesá, pivovary proto hledají čím dál více odbytiště pro svá piva za hranicemi. „Rekordní jsme měli ještě červen, v červenci jsme už klesali v řádu jednotek procent. Budeme rádi, když obhájíme za celý rok loňský čísla,“ říká Tomáš Kučera, předseda představenstva Pivovaru Svijany.

Podle něj je čím dál těžší na českém trhu růst, s nástupem EET očekává další odklon zákazníků od sudového piva více k lahvovému. I proto se začínají čím dál více orientovat na Slovensko, založili tam pro export dceřinou společnost.