Superpotraviny kupují Češi už i psům a kočkám. Byznysu s krmivy se daří

  • 122
Trend zdravé výživy dorazil už i do kočičích a psích misek. Sušené ingredience a umělé výtažky krmiv nahrazují čerstvé suroviny, ale i takzvané superpotraviny jako borůvky, zázvor, kustovnice čínská nebo pampelišky. Nejen Češi jsou ochotni si za prémiová krmiva platit tisíce korun měsíčně.

Výdaje na děti patřily mezi poslední, které lidé během ekonomické krize omezovali. Platilo to i o útratách za domácí mazlíčky. Avšak nyní, během konjunktury, přestali na krmivu pro svá zvířata šetřit.

Někteří chovatelé jsou ochotni utratit za své psy či kočky 5 tisíc korun měsíčně i víc. Důvodem jsou i takzvaná holistická krmiva, tedy strava na přírodní bázi. Obsahuje například čerstvé maso, bio produkty nebo superpotraviny.

„Lidé hledají kvalitní krmiva a jsou ochotni za ně zaplatit,“ říká Petr Křivohlávek, ředitel společnosti Dibaq, která v Helvíkovicích vyrábí prémiová a superprémiová krmiva značky Fitmin.

Česko, ráj mazlíčků

Česká rodinná firma, která má od roku 2003 španělské vlastníky, vyrobí ročně pro domácí i zahraniční trhy krmiva a doplňky stravy pro zvířata za zhruba 500 milionů a loni vydělala 14 milionů korun. Má však ambice obrat zdvojnásobit a zisk navýšit na sto milionů. Pomoci v tom mají kromě rostoucího vývozu i trendy ve výživě. Ty postupně přecházejí z USA na východ. Zdravou stravu začínají více kupovat i chovatelé v Rusku, kam se rovněž krmiva této značky exportují.

Firma větří i šance pro růst v tuzemsku. Česko totiž patří k zemím s největším počtem domácích mazlíčků v přepočtu na hlavu. Na čtyři miliony domácností připadá zhruba dva miliony psů a jeden milion koček. Podle letošní studie GfK Pet Food & Pet Care Češi ročně utratí za krmiva pro domácí mazlíčky zhruba sedm miliard korun.

Průměrný pes spořádá za rok krmiva za 10 tisíc Kč a kočka za 7 tisíc Kč. Domácí zvíře mají tři čtvrtiny domácností. Téměř polovina chová psa a třetina kočku. Dalších 18 procent má doma hlodavce. Oblíbenými prodejnami jsou podle průzkumu hypermarket Kaufland, specializované prodejny Pet Center, hobby market OBI nebo internet.

Zájem o zdravější krmiva potvrzuje také společnost VAFO Praha, která vyrábí prémiová krmiva značky Brit. Vedle hypoalergenních krmiv roste zájem i o krmiva se superpotravinami. Brit přidává například mořské řasy, brusinky, kokos či lososový olej. „Růst trhu v hodnotě není dán rapidním nárůstem počtu chovaných zvířat nebo zvyšováním cen, ale právě nákupem kvalitnějších výrobků. Lidé jsou ochotni v období jistoty investovat více i do svých mazlíčků,“ uvedl Martin Šámal z marketingu firmy.

Podle něj trend u zvířat nemá tak velké zpoždění ve srovnání s výživou lidí a v některých případech se dokonce kvalita řešila dříve u zvířat než u lidí.

Bezlepková strava i pro kočky

Na vzestupu je podobně jako u lidí také bezlepková strava. Zejména u koček, které mají problémy s trávicím a močovým ústrojím nebo u alergických zvířat. „Kočka je doma a leží. Kdybyste jí dával krmivo založené na lepku, má větší tendenci tloustnout. Dřív se to neřešilo, teď je to trend, který přichází,“ podotýká Křivohlávek.

Češi nakupují stále víc superpotravin. Na trendu se vezou i řetězce

Do své nejnovější řady krmiv pro kočky, založené na čerstvém mase, Fitmin přidává škálu superpotravin; například goji neboli kustovnici čínskou, meduňku, zázvor, vojtěšku, černý rybíz, pampelišku, ostrostřepec, lněná semínka, pivovarské kvasnice a další potraviny. Dosud se tyto potraviny objevovaly spíš v jídelníčcích lidí, kteří si zakládají na zdravé stravě.

„Spousta lidí dopřeje více svému zvířeti než sama sobě,“ nabízí další vysvětlení ředitel a dodává: „Maminka u psa nebo kočky řeší, zda je krmivo bezlepkové, ale přitom dětem k snídani nasype kukuřičné lupínky.“

To nejlepší pro velbloudy katarského prince

Prémiová krmiva přitom v některých případech stojí i několikrát více než běžná krmiva.

Fitmin dodává také do Zoo Dvůr Králové, pro koně z Velké Pardubické nebo do hřebčína v Kladrubech. Krmí ale také armádní a policejní psy v Ománu nebo závodní velbloudy katarského prince. „Jsou to trhy, kde nám neprominou chybu a mají speciální požadavky,“ dodal ředitel. Pro firmu tyto „kuriózní“ zakázky představují zlomek příjmů, jsou spíš záležitostí prestiže.

Výroba v Helvíkovicích vznikla na základech poplužního dvora získaného v restituci. Hospodářství na začátku 90. let vyrábělo krmiva pro prasata, později se začalo orientovat na domácí mazlíčky a začalo se dařit. V závodě pracuje 140 lidí. Podle ředitele všichni doteď stojí při sobě jako rodina a zvířata má doma každý, ať už to jsou psi, kočky, koně či ovce.