Chtějí-li být spotřebitelé klamáni, žádný zákon je neochrání

Od 1. září možná přibylo obchodníkům s padělky o trochu více vrásek, neboť začaly platit novely hned tří zákonů - o ochraně spotřebitele, o České obchodní inspekci a o České zemědělské a potravinářské inspekci. Zkráceně se označují jako protipirátské, neboť jejich hlavním účelem a přínosem je postih takzvaného výrobkového pirátství. "Z hlediska ochrany spotřebitele jde o jeho klamání nabídkou či prodejem výrobků porušujících práva duševního vlastnictví," vysvětluje ústřední ředitel České obchodní inspekce Zbyněk Suchomel. V praxi mezi takové výrobky patří nejčastěji textil a obuv označené některou ze známých ochranných známek, například Adidas, Fila či Nike. Do druhé nejpočetnější skupiny falzifikátů patří kompaktní disky a videokazety.

Na tržištích se originály neprodávají

O tom, že dosavadní předpisy byly na obchodníky s padělky krátké, svědčí zejména tržiště zaplavená "značkovým" zbožím. "Pravděpodobnost, že na tržišti natrefíte na pravého Hugo Bosse, se blíží šanci na objev nového kontinentu," říká Zbyněk Suchomel. Jeho slova potvrzují i výsledky srpnového testu redakce MF DNES z minulého roku i výsledků šetření ČOI. Mezi 58 vzorky nakoupenými od trhovců v Praze, ve středních, jižních a západních Čechách během loňského jara a léta nebyl ani jeden originál. To má neblahý dopad nejen v tuzemsku, kde jsou klamáni spotřebitelé, kde dochází k velkým daňovým únikům a nekalé konkurenci místním výrobcům, ale i v zahraničí. Trvání dosavadní situace by mohlo ohrozit budoucí vstup České republiky do EU a například nepříznivě ovlivnit celní preference a diskuse o bezvízovém styku s USA. Ty již několik let zařazují Českou republiku na takzvaný Watch List, tedy seznam států, které nejsou schopny či ochotny zamezit prodávání padělků s logy amerických firem. Dosavadní pravomoci inspektorů při kontrolách falzifikátů byly velmi malé a nepříliš efektivní. Mohli totiž buď zakázat či pozastavit prodej, což mělo za následek, že se padělky či napodobeniny výrobků známých značek pouze přesunuly do vedlejšího stánku či na jiné tržiště. Příliš efektivní nebyly ani pokuty ukládané prodejcům. Od září mají inspektoři ČOI a u potravinářských výrobků inspektoři ČZPI v rukou mocnou zbraň, neboť mohou podezřelé zboží na místě zabavit, a zjistí-li se, že jde skutečně o padělky, zničit. Policii či celníkům, kteří se prodejem padělků dosud zabývali nejvíce, činilo největší problémy prokázat prodejci, že padělané zboží nabízí k prodeji. "Prodejci často tvrdili, že věci mají jen vystavené, aby přilákali zákazníky, ale neprodávají je," říká zbožíznalec a obchodní zástupce firmy Adidas Petr Kožuch. Často se také stávalo, že prodejci pouze schovali konfliktní zboží do tašek pod pultem či auta zaparkovaného v blízkosti. Pro případ kontroly jej tedy oficiálně nenabízeli. Zákazníkovi, který projevil zájem o "podpultové" tričko s nápisem Adidas či bundu Nike, však ochotně vyšli vstříc. Nyní budou moci inspektoři zabavovat nejen zboží přímo na pultech, ale i různě skladované. "Předpokládám, že věci, které jsme dříve řešili velice těžko s policií a celními orgány, teď budeme s pomocí inspekce řešit velmi rychle a ke spokojenosti těch, kteří jsou trvale poškozováni," říká Kožuch. Daniel Bursík z firmy Pragoexport, která zastupuje značku Nike, je skeptičtější a neodvažuje se odhadnout, nakolik budou nové pravomoci inspektorů efektivní. "Určitě spolupráci s inspekcí vyzkoušíme, protože každý nový zákon, který je u nás přijat a týká se této věci, je ku prospěchu. Zatím je však situace stále špatná a v podstatě vše řešíme jen za pomoci policie," tvrdí Bursík.

Mnoho lidí kupuje padělky vědomě

Zmizí-li nekvalitní, rádoby značkové výrobky z pultů a skladišť, záleží nyní především na tom, nakolik dokážou inspektoři využít svých nových pravomocí a nakolik s nimi budou spolupracovat ti, kteří v tuzemsku prodávají pravé značkové zboží a prodej falzifikátů je poškozuje. Na spolupráci spotřebitelů, kteří mohou inspekci také sami dávat podněty ke kontrole, bohužel nelze příliš spoléhat. "Lidé padělky často kupují úmyslně, i když vědí, že jde o nekvalitní zboží," odůvodňuje Petr Kožuch. Pravdivost jeho tvrzení potvrzuje i dopis jednoho čtenáře MF DNES: "Když si koupím rádoby značkové tričko, nikdo nepozná, že není pravé. Vydrží mi sice kratší dobu, ale zato si jich mohu koupit deset a vyjde mě to cenově stejně, jako kdybych si koupil jedno pravé." Zákazníci, kteří vědomě padělky kupují, si bohužel neuvědomují či nevědí, že je toto zboží nejen nekvalitní, ale mnohdy i zdravotně závadné. Příkladem jsou textilní výrobky, při jejichž výrobě se používá často nadměrné množství formaldehydu. Tato jedovatá látka mimo jiné způsobuje dýchací potíže a může vyvolat i alergické reakce na kůži. "Ani sebedokonalejší zákon z žádného spotřebitele nesejme odpovědnost za konečné rozhodnutí. Chceme-li být klamáni, je to náš problém a před sebou samými nás neochrání žádný zákon," komentuje tisková mluvčí ČOI Miloslava Fléglová chování některých zákazníků. Jen malé procento z nich snad věří, že si od stánku odnáší pravé adidasky za tři sta korun či nefalšovanou kolínskou od Diora za desetinu ceny, kterou by jinak zaplatil ve značkové prodejně.

Úplná znění novelizovaných zákonů se zvýrazněnými změnami lze najít na internetové adrese České obchodní inspekce www.coi.cz. Zde jsou také uvedeny kontakty na veškeré inspektoráty a formulář pro podávání podnětů a stížností. Kontakty na všechny inspektoráty České zemědělské a potravinářské inspekce jsou na adrese www.czpi.cz. Ten, kdo nemá přístup k internetu, nalezne adresy a telefonická spojení na inspektoráty v úvodu Zlatých stránek pod heslem "Vybrané úřady, organizace a instituce ČR".

Jaké nejdůležitější změny přináší protipirátská novela zákonů

dříve
zákaz klamání spotřebitele se týká uvádění nepravdivých, nedoložených, neúplných, nepřesných, nejasných, dvojsmyslných nebo přehnaných údajů nebo zamlčování údajů o skutečných vlastnostech výrobků či služeb; pokud obchodník používá pojmy "záruka" či "zaručený", musí zároveň konkretizovat obsah a podmínky záruky

od 1. září 2000
za klamání spotřebitele se považuje i nabízení, prodej nebo skladování (například v autě, takškách či kanceláři) padělků a napodobenin výrobků

dříve
není zcela jasné, co se považuje za padělek či napodobeninu výrobku

od 1. září 2000
* za padělek se považuje výrobek nebo zboží, včetně jeho obalu, na němž je bez souhlasu majitele ochranné známky (např. Adidas či Nike) umístěno označení stejné nebo zaměnitelné s touto ochrannou známkou (tedy i Adidos, Nike apod.), ale také jiné věci s tímto označením (značky, loga, etikety, nálepky, prospekty, návody k použití, záruční listy)
* za nedovolenou napodobeninu se považuje výrobek nebo zboží, které je rozmnoženinou nebo zahrnuje rozmnoženinu vyrobenou bez souhlasu majitele autorských nebo příbuzných práv (např. nedovoleně okopírované a prodávané CD či audiokazety)

dříve
inspektoři mohou pozastavit prodej do zjednání nápravy, případně uložit pokutu

od 1. září 2000
inspektoři mohou zboží zabavit, a potvrdí-li se, že jde o padělky či nedovolené napodobeniny, i zničit (podle charakteru výrobku spálit nebo rozcupovat)