Ilustrační foto.

Ilustrační foto. | foto: Michal Šula, MAFRA

Chyb na drahách loni přibylo, strojvůdci projeli desítky návěstidel

  • 135
Českým strojvůdcům se nedaří snižovat počet jejich chyb a v čím dál víc případech projíždí s vlakem ve chvíli, kdy podle železničního „semaforu“ mají stát. Ukazují to čerstvé statistiky Drážní inspekce za loňský rok, které má MF DNES k dispozici.

Drážní inspekce loni zaevidovala 89 případů projetí návěsti stůj, o šest víc než před rokem. V porovnání s rokem 2009 je to navýšení o 20 případů ročně. „V porovnání s předchozími lety jsme loni evidovali nejvíc projetých návěstidel od roku 2009,“ řekl mluvčí Drážní inspekce Martin Drápal. Stůj je na železnici stejně jako v silniční dopravě červená barva, při posunování pak barva modrá.

Ve většině případů si projetí na červenou strojvůdci uvědomili včas a podařilo se zabránit větším škodám. Srážkou skončily jen dva případy: loni v závěru roku srážka rychlíku a osobního vlaku v Poříčanech a letní srážka nákladních vlaků v České Třebové. V obou případech přesáhla škoda čtyři miliony korun.

Podle šéfa Federace strojvůdců Jindřicha Hlase je těžké vysvětlit, proč se počet pochybení každoročně zvyšuje. „Neumím si to vysvětlit. Rozhodně se ale nezlepšuje pohoda na pracovišti nebo samotné pracovní prostředí. To vliv může mít,“ řekl Hlas. Podle něj za chybami často může stát individuální problém strojvůdců, který může souviset například i s rodinnou situací.

Inspekce: Můžeme jenom doporučovat

V Česku nejsou za projetí červené na železnici podle zákona prakticky žádné tresty, záleží na samotném dopravci. České dráhy jsou například poměrně striktní a většinou strojvůdce pošlou na půl roku do dílen. Opačný přístup má RegioJet, jehož strojvůdce projel na červenou loni v prosinci v České Třebové. Ještě ten den znovu lokomotivu řídil. 

Podle Drápala nemůže Drážní inspekce měnit legislativu pro větší bezpečnost na železnici, pouze vydává doporučení. Například navrhovala, aby se nerozšiřoval počet stanic, ze kterých se vlaky vypravují jen návěstidlem místo výpravčího.

„Na základě námi vydaných bezpečnostních doporučení již například došlo ke změně vnitřního předpisu týkajícího se výpravy vlaku u Českých drah,“ dodal Drápal. Podle něj změna měla omezit rizika vzniku mimořádných událostí.