Bez hodnocení klienta firma nepřijme smlouvu na finanční produkt, kterou jí poradce přinese. Ilustrační foto

Bez hodnocení klienta firma nepřijme smlouvu na finanční produkt, kterou jí poradce přinese. Ilustrační foto | foto: Koláž - iDNES.cz

Platy finančních poradců budou záviset na hodnocení jejich klientů

  • 9
Dokud neodevzdá hodnocení od klienta, kterému sjednal novou smlouvu, firma mu nevyplatí peníze. Takové opatření chystá na své prodejce finančních produktů zprostředkovatelská firma Chytrý Honza. Opatření má zlepšit kontrolu finančních poradců.

„Hodnocení od klienta pro nás budou sloužit jako verifikace toho, co říká poradce. Bez toho se smlouva neaktivuje v systému,“ slibuje Jiří Paták, šéf společnosti patřící do investiční skupiny Rockaway.

Hodnocení poradců pak chce Chytrý Honza zohledňovat při výplatě provizí. Dosud se dávaly jen bonusy za objem „produkce“, teď přibude i koeficient kvality uzavřených smluv.

Jednotliví poradci hodnocení od konkrétních klient prý neuvidí. Údaje ale budou veřejně přístupné (anonymizovaně), takže si budou moct obchodní partneři - pojišťovny i veřejnost udělat názor, jací lidé v Chytrém Honzovi pracují. Je to vlastně výzva pro ostatní, aby hodnocení kvality zavedli také.

Chytrý Honza je nejrychleji rostoucím brokerem z deseti největších zprostředkovatelů na trhu. Letos v březnu pro něj pracovala necelá tisícovka lidí s licencí ČNB na sjednávání pojištění.

Třemi největšími výzvami současného trhu jsou podle Patáka udržitelnost obchodních modelů, ochrana spotřebitele a bojůvky na trhu. Jde v nich zejména o systémy odměňování poradců, a to jak nezávislých, tak pracujících pro jednu pojišťovnu.

Současný systém vyplácení provizí totiž ty méně poctivé motivuje k tzv. přetáčení smluv, tedy rušení starších smluv a uzavírání nových jen kvůli provizi. O moc a pozici na trhu se spolu aktuálně přetahují nejen pojišťovny a zprostředkovatelé. Ale ani jednotlivé tábory nejsou jednotné.