Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

iDNES.cz / Ekonomika

  • Sobota 30. srpna 2014. Vladěna

Na krabičkách cigaret budou digitální kolky, uvažuje ministerstvo

  8:29
Nové kolky dostanou po lahvích alkoholu nejspíš i krabičky cigaret. Kolky budou mnohem dokonalejší než ty u lahví s alkoholem. Kvůli nelegálnímu trhu s cigaretami sice neumírají lidé, ale stát denně přichází o 12 milionů na daních.
(ilustrační snímek)

Nové digitální kolky podpořili všichni velcí oslovení výrobci cigaret známých značek. Ilustrační snímek | foto: AP

Ministerstvo financí jedná s výrobci kuřiva o tom, že by se cigarety nově chránily digitálním kódem vyraženým přímo do krabičky hned při výrobě. Každý by si tak mohl jednoduše ověřit přes internet či telefon pravost výrobku. Stát tím získá lepší přehled o tom, co je pravé a co padělek.

Zatímco lahve s rumem či vodkou jen oblepí načervenalý nový papírek, u cigaret by mělo jít o unikátní dvanáctimístný digitální kód z písmen a číslic, vyražený přímo do krabičky při výrobě.

"Diskutujeme o tom," potvrdil MF DNES náměstek ministra financí Ladislav Minčič.

Nové kolky

Nové kolky by fungovaly takto - centrální počítač a informační systém na ministerstvu či u celníků by generovaly unikátní dvanáctimístné kódy, složené z písmen a číslic, pro každou krabičku cigaret. Ty by putovaly do počítače u každé výrobní linky a razily se přímo do obalu.

Nové digitální kolky podpořili všichni velcí oslovení výrobci cigaret známých značek jako Marlboro, Camel či Moon. Nové kódy jsou dokonce jejich iniciativa. Nový systém by je vyšel v konečném součtu levněji než dnes. Padělky totiž kazí velkým výrobcům cigaret byznys, už tak ztížený rostoucími daněmi a klesajícím počtem kuřáků.

"Kód by měl dokládat nejen potvrzení o zaplacené spotřební dani, ale i doklad o pravosti výrobku, datu a místu produkce," řekl Vratislav Janda, šéf British American Tobacco.

Ročně se v Česku prodá zhruba 21 miliard cigaret. Zhruba osm procent z nich je podle průzkumů nelegálních - tedy nezdaněných a většinou dovezených například z Ukrajiny či Běloruska.

Kolik je padělků? Pomáhají prázdné krabičky

Výrobci a distributoři cigaret mají o únicích lepší přehled než likérky. Podíl pašovaných cigaret se totiž odhaduje podle sběru prázdných krabiček z popelnic, a to hned dvakrát ročně. Na nezdaněné krabičce kolek buď chybí, nebo je z jiné země.

Lahvím od alkoholu naopak často chybí etiketa a uzávěr, takže není jasné, o co přesně šlo a zda tam kolek byl, či nebyl.

Velké téma o boji s nelegálním alkoholem a cigaretami Čtěte v pondělí 24. 9.

MF DNES v počítači
MF DNES pro iPad a iPhone

Celkově současný systém, který se zatím nezmění ani po uvolnění prohibice, nahrává padělkům alkoholu více než u cigaret. Když si totiž kolky odebere u celníků výrobce cigaret, musí hned zaplatit spotřební daň, která dělá v průměru šedesát procent konečné ceny.

Oproti tomu likérka zaplatí "jen" zhruba čtyřicet haléřů za papírový pásek čili kolek - a daň zaplatí až při prodeji. Klasický trik pak je, že výrobce nahlásí, že se pásky ztratily, a vezme si jiné. Ty původní mohou ozdobit pančovaný alkohol.

Fakt, že likérky platí spotřební daň až při prodeji, komplikuje zavedení nových kódů i u nich. Výrobců alkoholu je hodně, mezi nimi malé firmy, jež nechtějí skládat státu velké peníze dopředu. Naopak trh s cigaretami ovládají čtyři velké nadnárodní firmy a rezervy na daně musí mít už teď.

Trafikanti ze změny kolkování cigaret obavy nemají. "Lidi moc nezajímá, zda je na cigaretě kolek, nebo ne. Hlavně ať kvůli tomu cigarety nezdraží," poznamenala Hana Pičmanová, trafikantka z centra Liberce.

Autoři: , ,




mobilní verze
© Copyright 1999–2014 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.