"Prodeje těch zbývajících levných cigaret teď rostou několikanásobně, takže zhruba do měsíce dojdou a zdraží," říká za velkoobchod Vonet Stanislav Vodička.
Značky jako RGD, LD či Respect, v závěsu s Moon či Viceroy, jsou nejlevnější možné značky na trhu. A právě u nich se výrobci snaží co nejdéle držet starou cenu a nepromítat do ní vyšší daň.
Cigarety RGD neboli Red Golden Dragon vyrábí Philip Morris podle vzoru stejnojmenných čínských cigaret a na český trh je uvedl letos v březnu. S cenou 48 korun je pasoval na svého cenového bojovníka.
Kutnohorský výrobce, který v Česku prodá téměř šest z deseti cigaret, má právě mezi kuřáky nejlevnějších značek nejslabší pozici. Zákazníci se totiž po několika posledních vlnách zvedání daně a zdražování cigaret přesouvají ke stále lacinějším cigaretám.
Jen za poslední tři roky se podíl nejlevnějších značek na prodejích zvýšil z 32 na 46 procent. Philip Morris v této sekci příliš mnoho zástupců ke kouření neměl, a proto své zákazníky ztrácel. Částečně se tomu pokusil čelit už loni, kdy pozdržel zdražení Red & White, letos přidal do boje čínské RGD.
RGD mu pomohly pár ztracených duší najít. Za pět měsíců získaly podíl na trhu zhruba dvě procenta, což znamená skoro dva miliony prodaných krabiček měsíčně. Pravda je, že Philip Morris je hojně propagoval a při své síle dostal skoro do každé trafiky.
Ale poslední měsíce na nich nemohl vydělávat, protože z nich platil od ledna zvýšenou daň. Ta spolu s daní z přidané hodnoty dělá při ceně 48 korun skoro 46 korun. Na výrobu a marže pro všechny od výrobce po trafikanta by tak zbývaly jen dvě koruny.
V září RGD zdraží na 56 korun. Philip Morris by se tak mohl těšit i z finančního zisku. Otázka je, zda si zákazníky udrží. Ti, kdo se pohybují na cigaretovém dně, totiž patří k těm nejméně věrným.
Na druhou stranu zdraží i všechny ostatní levné značky. RGD už však nebudou patřit k těm nejlevnějším. Například na trhu zhruba stejně prodávané LD od konkurenčního výrobce Japan Tobacco se už začínají prodávat za 54 korun.
Nejlevnější cigarety | ||
Značka | Stará cena | Nová cena |
RGD | 48 | 56 |
LD | 48 | 54 |
Moon | 49 | 57 |
Viceroy* | 50 | 58 |
Red & White* | 50 | 58 |
Mars | 51 | 59 |
Paramount | 51 | 59 |
Pramen: Výrobci, cenový věstník, propočty podle růstu daně. | ||
Pozn.: Značky s podílem na trhu aspoň 1 %. * Zdražují ve více krocích. |
O pár korun nad nimi budou nejsilnější značky v této skupině, Red & White kutnohorského výrobce, Viceroy společnosti British American Tobacco a Moon od Imperial Tobacco. Všechny tyto značky za poslední tři roky své podíly zdvojnásobily.
Při posledním zvyšování daní si jich totiž firmy nadělaly velké zásoby, aby nemusely hned zvednout ceny. U cigaret Red & White a Viceroy navíc výrobci zvolili taktiku, že nejprve jejich cenu zdvihli o tři koruny a teď o dalších pět.
"S takovým zdražením zákazník nemá problém, to značky na svých prodejích téměř nepocítily," říká jeden z expertů v byznysu.
Zvýší prodeje krátká marlbora a měkké petry?
Philip Morris se snaží uchlácholit své zákazníky i jinak. Letos už přišel s levnější variantou krátkých marlbor, jež nazval Intense. Nyní začíná prodávat Petry Soft, které by se měly lišit od normálních peter pouze měkkou krabičkou.
Jsou citelně levnější, za 60 korun oproti 65 korunám za "tvrdé" petry. Rozdíl ve výrobě krabičky je přitom maximálně koruna, což znamená, že pokud jde o stejný tabák, bude kutnohorská tabačka svou kdysi nejprodávanější cigaretu výrazně dotovat.
"Levnější segment cigaret má nízkou marži, ale pomáhá udržet tržní podíl," říká k tomuto vývoji analytik České spořitelny Radim Kramule s tím, že tato oblast zůstane ještě nějakou dobu důležitá pro všechny výrobce.
Teprve pak budou moci výrobci opět moci začít více myslet i na své zisky. Ty nyní klesaly, Philipu Morrisovi za první půlku roku o 30 procent.