Z firem se potýká se ztrátou kuřáků hlavně Philip Morris, který si dlouhá léta a ještě v roce 2002 držel osmdesát procent trhu.
Dnes podle tržeb uloví 75 procent místních kuřáků. Vyplývá to z pravidelného průzkumu společnosti AC Nielsen.
Na úkor středně drahého kuřiva získává v posledním roce to nejlevnější. Velký nárůst prodejů hlásí cigarety jako Rockets, OK! či Slavia v cenách kolem 30 korun za krabičku.
Za letošní půlrok podíl levných cigaret vzrostl o polovinu na 22 procent. "Dnes je na trhu tak o padesát značek více než před rokem a půl," dodává Richard Kalhous z CZ Retail provozující síť trafik.
Dražší cigarety jako Marlboro či Davidoff, kdy stojí krabička přes 50 korun, ale své příznivce neztratily. "Z našich studií vyplývá, že více kouří lidé s nižším vzděláním, a tedy i chudší," vysvětluje Hana Sovinová z prevence závislostí Státního zdravotního ústavu narůstající oblibu levnějších značek, cigaret bez filtrů či méně kvalitních tabáků.
Rovnítko mezi levnější a škodlivější dát lékaři nechtějí. "Pro mě je každá cigareta škodlivá. Ale platí, že třeba u těch levnějších bez filtru jde dehet přímo do plic," dodává Sovinová.
Přesun k levnějším značkám bude pokračovat s tím, jak budou stoupat daň a ceny. "Nastaví se ale určité hranice, pod kterou už to nepůjde. Část populace navíc není na cenu citlivá," říká šéfka firmy JTI Ilona Doleželová, která prodává značku Camel.
Sám Philip Morris se nechce k dalšímu vývoji vyjadřovat. Ve své pololetní zprávě poslané na burzu nicméně uvádí: "Abychom udrželi naši konkurenceschopnost v nižší cenové kategorii, snížili jsme od července cenu cigaret Start king size."
Na pokles podílu kutnohorského tabákového výrobce v posledních měsících reagovaly i akcie, které se za rok sesuly z 20 na 15 tisíc za kus. "Pokles nastal hlavně po horších výsledcích za první pololetí, kdy byl propad tržeb a zisku horší, než se čekalo," říká analytik Jan Langmajer z firmy Atlantik finanční trhy.
Celkově by však i letos měly útraty za cigarety činit přes 22 miliard korun, tedy stejně jako loni.