Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Čína nemá ráda vlastní mládež. Rodiče z mladých udělali asociály

  19:55aktualizováno  19:55
Čína, která zažívá historický ekonomický vzestup, má problém se svou mladou generací. Ukazuje se, že mladí Číňané se diametrálně liší od generace svých rodičů, proslulé pracovitostí a skromností.

Mladí Číňané mívají málo kamarádů. | foto: Profimedia.cz

Mladí Číňané mají problém. Neumí trávit čas s ostatními. I když jsou bohatí a mohou si dovolit chodit za zábavou, jezdit v drahých autech. Nevědí, kolik přesně vlastní peněz, mají málo kamarádů. Starší generace nemá mladé a bohaté ráda, popisuje generační konflikt agentura Bloomberg.

Za problém s čínskou mládeží (tzv. fuerdai) může tamní politika jednoho dítěte, ale také bouřlivé společenské změny probíhající v zemi v posledním desetiletí. Mladá generace neumí navázat sociální kontakty, zhusta se odmítá zapojit do rodinného podnikání.

S penězi mladí Číňané střední třídy problémy nemají. Jejich rodiče je obvykle zabezpečí na celý život. Mohou chodit na nejlepší univerzity, kupovat si drahá auta, léto trávit na Bali, zimu v Alpách. Většina rodičů posílá své děti do Ameriky. Podle Bonston Consulting Group v roce 2013 Číňané investovali do zahraničí 450 bilionů dolarů. Dvě třetiny z nich v zámoří zůstávají. Je to i proto, že zde nepanuje – tak jako v Číně – nesnášenlivost vůči generaci mladých a bohatých.

Mládež utratí za popovídání tisíc dolarů týdně

Nesví jsou bohatí mladí Číňané i v běžné komunikaci. Od mala se pohybují ve vysokých kruzích. Mladík Chen si myslí, že je to nebezpečné pro celou společnost. Proto vytváří program, díky němuž se „fuerdai“ budou setkávat s obyčejnými lidmi z venkova. Nelíbí se mu, že mladí jsou ochotni si zaplatit společnici na povídání nebo fiktivní rande. Za tyto služby utratí mládež týdně okolo tisíce dolarů.

Rodinné firmy v Číně dobře prosperují. Většina dětí ale odmítá pracovat po boku svých rodičů. Statistici v roce 2012 vydali ve spolupráci se Šang-chaj Ťiao-tchung studii, podle níž 82 procent druhá generace v rodinách podnikatelů nebývá ochotna převzít rodinný podnik. Mladý Číňan Hang v rozhovoru pro Bloomberg s výsledky průzkumu souhlasí. Dodává, že mladá generace není ochotná podnikání převzít, i když by to měla brát jako svou povinnost.

Dalším problémem pro „fuerdai“ je, že spolu s bohatstvím často dědí emocionální trauma. První generace čínských podnikatelů se rodila v době, kdy byla nejdůležitější zatvrzelost. Mnozí fuerdai podle něj dnes vnímají stejný chlad od svých rodičů. „Je opravdu těžké mít přátele,“dodáva Wang. Díky politice jednoho dítě vyrůstají fuerdai bez sourozenců. Nemají si s kým popovídat, komu se svěřit. To je také hlavní důvod, proč vyráží každý den do ulic. Chtějí, aby se o ně někdo staral. Chtějí být milovaní.

Autoři:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.