Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Větší konkurence v oblacích? Rusové s Číňany vyvinou nové letadlo

  16:22aktualizováno  16:22
Čína a Rusko dokončily registraci společného podniku, který bude vyvíjet a vyrábět tryskové dopravní letadlo. Odstartovaly tak projekt, jímž hodlají konkurovat firmám Airbus a Boeing, které tomuto trhu už léta dominují.

Airbus A350. Právě na tento segment cílí rusko-čínský projekt nového dopravního letadla | foto: AP

Státní podnik Commercial Aircraft Corporation of China (COMAC) a ruská společnost United Aircraft Corp (UAC) uvedly, že jejich cílem je výroba „konkurenceschopného letadla s širokým trupem“.

Firmy o plánech na společný vývoj tryskového letadla poprvé informovaly v roce 2014, ale projekt dosud příliš nepokročil. Společný podnik nazvaný CRAIC (China-Russia Commercial Aircraft International Co. Ltd.) nyní získal oficiální registraci. Obě strany mají v nově založené firmě totožný podíl.

Ruští a čínští partneři se shodli na tom, že vývojové centrum bude v Moskvě a montážní linka v Šanghaji. O dělbě práce ale stále jednají. Dodavatele na výrobu motorů chce podnik začít poptávat ještě letos. První stroje by měly vzlétnout v období 2025 až 2028 a společnosti ambiciózně předpokládají, že získají deset procent trhu na úkor letounů Boeing 787 a Airbus A350.

Čínské dopravní letadlo Comac C919 od společnosti Commercial Aircraft...

Čínské dopravní letadlo Comac C919 od společnosti Commercial Aircraft Corporation of China

Společnosti ohlásily založení společného podniku v listopadu 2016, kdy představily maketu širokotrupého stoje se dvěma uličkami, který by měl mít v základní verzi 280 sedadel a dolet až 12 000 kilometrů. Takový stroj by sice byl použitelný i pro dálkové transkontinentální lety, kapacitou však za hlavními konkurenty daleko zaostává. Do největšího v současnosti nasazovaného dopravního letadla světa, Airbusu A380, se v nejběžnější konfiguraci vejde 525 pasažérů, je ale možné rozšíření až na 853 sedadel.

Pokud se plány podaří uvést do reality, vstoupí nová rusko-čínská firma na lukrativní a prudce se rozvíjející trh. Podíl obou gigantů, Airbusu a Boeingu, byl v posledních letech na trhu dopravních letadel zhruba vyrovnaný. V roce 2016 obsadila pomyslné první místo francouzská společnost, když získala 731 objednávek, zatímco Boeing jich vykázal „jen“ 668.

Rusko i Čína již v současnosti vyvíjejí menší letadla s úzkým trupem, jimiž chtějí rovněž konkurovat Boeingu a Airbusu.

Autoři: ,




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Platit kartou bude v Liberci možné už i v autobusech (ilustrační snímek).
Pípnutí místo lístku. Češi se učí platit za jízdu kartou, nahradí i kupon

Česká veřejná doprava zažívá nenápadnou, ale rychlou revoluci. Čím dál častěji lidem k jízdě stačí bezkontaktní platební karta. Dopravci v nich vidí možnost,...  celý článek

Ilustrační foto
Další dovolenkový rozchod za stamiliony: Invii utekl Exim Tours

Největší on-line prodejce dovolených Invia přichází o dalšího velkého partnera. Odešly od ní dvě největší tuzemské cestovní kanceláře. Po CK Fischer vypověděla...  celý článek

ČD Cargo do své flotily zařadí lokomotivy Vectron od Siemensu.
České dráhy zkouší Vectrony, o víkendu potáhnou první rychlíky

Poprvé v historii potáhnou o víkendu vlaky Českých drah lokomotivy Siemens Vectron. České dráhy začaly školit strojvedoucí na jejich obsluhu a vydají se s nimi...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.