Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Čína zruší nevýkonné státní firmy. Zaměří se na rozvoj letectví

  15:30aktualizováno  15:30
Čína se plánuje zbavit ztrátových firem. Zaměřit se chce naopak na odvětví, které jsou schopné světové konkurence. Rozhodnutí Pekingu o uzavření ztrátových podniků se prý týká jen společností pod správou centrální vlády, země má přitom problémy hlavně s firmami na lokální úrovni.
Čínský plán chce omezit sektory s nadměrnou kapacitou a zaměřit se na globálně konkurenceschopné podniky spojené s letectvím a s železničními technologiemi.

Čínský plán chce omezit sektory s nadměrnou kapacitou a zaměřit se na globálně konkurenceschopné podniky spojené s letectvím a s železničními technologiemi. | foto: Reuters

Čínské státní firmy, které budou tři roky po sobě ve ztrátě, by měly odejít z trhu prostřednictvím konkurzu nebo jiným způsobem. Vyplývá to z prohlášení úřadu pro dozor nad státním majetkem. To vyšlo poté, co čínský premiér Li Kche-čchiang vyzval k očištění ekonomiky od nevýkonných firem, které označil za zombie, a k vypořádání se se závažnou nadměrnou kapacitou v některých odvětvích.

„Zavřeme, pozastavíme, sloučíme, převedeme, stáhneme nebo zreorganizujeme dlouhodobě ztrátové podniky, které jsou v odvětvích s přebytkem kapacity a nemohou plnit státní standardy spotřeby energie, ochrany životního prostředí, kvality a bezpečnosti,“ citovala prohlášení čínské Státní komise pro dohled a správu majetku (SASAC) agentura Reuters. Firmy mají čas dát si své hospodaření do pořádku do konce roku 2017.

Čína se snaží zreorganizovat nevýkonné státní podniky kvůli posílení ekonomiky, která směřuje k nejpomalejšímu ekonomickému růstu za poslední čtvrt století.

Cílem plánu je omezit sektory, které se potýkají s nadměrnou kapacitou, a vytvořit globálně konkurenceschopné podniky v sektorech s vysokou přidanou hodnotou, jako jsou letectví a pokročilé železniční technologie.

V červnu Čína dokončila fúzí dvou svých největších výrobců železničního zařízení, aby tak firmy dosáhly větších úspor a mohly se ucházet o zakázky po celém světě. Začátkem tohoto týdne se pak největší čínský obchodník s kovy China Minmetals Corp. dohodl na koupi státní strojírenské a těžební firmy China Metallurgical Group. SASAC kvůli akvizici podle zdrojů zřídí státní fond, který převezme špatné dluhy z těžařského sektoru.

Analytici však upozorňují, že se rozhodnutí týká pouze firem ve správě centrální vlády, velkým problémem jsou ovšem státní podniky na lokální úrovni, tedy ty, které spravují vlády provincií a měst. SASAC spravuje a řídí pouze státní podniky pod dohledem centrální čínské vlády, lokální vlády mají pro tento účel své vlastní agentury, napsala agentura Bloomberg.

Autoři: ,




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Pobočka Bank of America.
Bank of America přesune kvůli brexitu evropskou základnu do Dublinu

Americká bankovní dvojka Bank of America přesune svou základnu pro služby klientům v zemích Evropské unie po odchodu Británie z bloku do Dublinu. Společnost to...  celý článek

Budova společnosti Google.
Nový startup od Googlu zpřístupňuje Američanům ekologickou energii

Futuristická googlovská laboratoř „X“ vypustila další startup, který se po dvou letech osamostatnil. Tentokrát Google vsadil na ekologickou energii. Projekt s...  celý článek

Ropný vrt v Bahrajnu. (20. ledna 2016)
Trh se obává zahlcení přebytečnou ropou, její cena dál klesá

Ceny ropy na světových trzích v pátek pokračují v poklesu a ztratily všechny zisky dosažené během týdne. Ropný trh reagoval na odhad, podle něhož Organizace...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.