Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Čína touží po Saabu a Volvu, chce se přiučit moderním technologiím

  • 20
Nejdřív koupili britský Rover, potom americký Hummer a málem i německý Opel. Teď se Číňané chystají na další dvě sousta: švédský Saab a konkurenční Volvo. Majitelé prodělečných skandinávských značek, koncerny General Motors a Ford, zoufale potřebují peníze, Číňané naopak moderní technologie a nové prodejní sítě.

Jména čínských automobilek se tak objevují mezi zájemci o jakoukoli prodávanou automobilovou značku.

Wang Ta-cung, šéf čínské automobilky Beijing Auto, která se ucházela také o Opel, pro agenturu Bloomberg uvedl, že v otázce nákupu Saabu chce "jednat rychle".

Nabídku mateřskému koncernu Genral Motors (GM) by firma mohla dát ještě v průběhu dneška, protože právě dnes bude představenstvo zestátněného GM jednat o budoucnosti severské značky.

Snahu ovládnout co nejvíce světových automobilek, i za cenu uhrazení jejich obřích dluhů, vysvětluje šéf čínské automobilky tím, že země potřebuje dohnat své "nedostatky v hlubokých znalostech technologií".

John Zeng, analytik specializující se na automobilový trh pro Bloomberg uvedl, že i kdyby čínská automobilka Saab získala, nemá v současnosti dost kvalifikovaných lidí, kteří by poznatky z oblasti nových technologií mohli přenést do výroby vozů v Číně. "Uspět pro ně bude výzva," uvedl Zeng pro Bloomberg.

Ve hře zůstává i likvidace

Beijing Auto však může přijít zkrátka. Kromě prodeje Saabu existuje i plán na likvidaci značky. Ta se vyznačuje výrobou vozů se silnou imagí a téměř fanatickými příznivci, nedokáže však přitáhnout tolik nových zákazníků, aby vydělávala.

Majitel: Čína

MG Rover
V roce 2005 jej po bankrotu koupila Nanjing Automobile Group. Většinu vybavení anglické továrny převezla do Číny, výrobu v Anglii obnovila v roce 2006.

Hummer
Výrobce terénních aut koupil Sichuan Tengzhong Heavy Industrial Machinery od General Motors letos. Zájem měli i Indové.

Třetí možností, jak se může Saab alespoň dočasně dostat z problémů, je pomoc švédské vlády. Britský list Daily Telegraph uvedl, že pokud se dnes vedení GM rozhodne ponechat automobilku na holičkách, poskytne jí země půjčku ve výši 717 milionů dolarů (12,5 miliardy korun).

Čínská firma v konsorciu s americkou investiční bankou Merbanco jsou v současnosti jediní zájemci ochotní severskou automobilku koupit. Zůstává však otázka, zda jim v tom nezamezí politika.

Že dokáže být hybatelem věcí v soukromém sektoru, se ukázalo při jednáních o převzetí německého Opelu. Beijing Auto se o tuto značku ucházel, jednání však nakonec Němci vedli jen s konsorciem kanadské automobilky Magna a ruské státní banky Sberbank. Číňany z boje diskvalifikovalo především to, že se nebyli schopni dohodnout s General Motors, komu připadnou práva na design vozů a jejich technologie. Jak americký vlastník Opelu, tak evropští politici se obávali kopírování znalostí.

Podobně tomu bylo například s britskou automobilkou MGRover, kterou v roce 2005 koupila od Fordu čínská firma Nanjing Automobile Corporation. Ta sice dostala k vozům veškeré patenty a duševní vlastnictví, ale nezískala jméno.

Název Rover si ponechal Ford, jelikož i nadále vyráběl terénní vozy Land Rover. Číňané tak vyrábějí v Anglii auta pod názvem Roewe. O tři roky později Ford prodal i Land Rover, nikoli však do nejlidnatější země světa, ale do Indie – strojírenskému impériu Tata Motors.

Další tradiční značkou, která může skončit v čínských rukou, je Volvo. O jejím prodeji totiž nyní jedná vlastník Ford s čínskou automobilkou Geely.