Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Čína lidem na platy moc nesahá, o to víc daní zboží. V cizině je levněji

  14:33aktualizováno  14:33
Čínští turisté rádi nakupují v zahraničí - je to tam pro ně levnější než doma. Proto se v posledních letech stali v nákupech ve světě vedoucí zákaznickou silou. Čína totiž oproti většině západních zemí daní více spotřebu než příjmy. Nákupy v cizině tak vyjdou levněji.

Číňané s běžnými příjmy neplatí příliš vysoké přímé daně, o to citelnější ale je, když jdou na nákup. | foto: Reuters

Podle čínského serveru Lidový deník o potenciálu čínských zákazníků svědčí například obrat v bezcelních obchodech na londýnském letišti Heathrow: jestliže čínští turisté tvoří ročně jen jedno procento cestujících, kteří letištěm projdou, patří zároveň k nejčilejším kupujícím: bezcelní obchody jim vděčí za 25 procent celkového prodeje zboží.

Počet čínských turistů, kteří se podívali do zahraničí, překonal v posledních letech stovku milionů. Jejich nákupní potenciál vzrostl na 70 miliard dolarů (1,4 bilionu Kč), a stali se tak nejatraktivnější skupinou pro turistické destinace.

Hlavním důvodem, proč Číňané rádi utrácejí peníze v zahraničí, je, že mnoho produktů z dovozu je v Číně příliš drahých. Dáno je to čínským daňovým systémem, který se od toho západního hodně liší. V Číně pochází 95 procent daňových příjmů z pohybu zboží, zatímco jen asi pět procent pochází z daní z příjmů. Vláda zkrátka dává větší přednost nepřímé dani před tou přímou, píše server.

DPH, spotřební daň a cla ženou ceny nahoru

Hlavními daňovými příjmy v západních zemích jsou naopak daně z příjmů fyzických osob. Například 75 procent příjmů americké státní kasy pochází ze zdanění individuálních příjmů, takže, jak upozorňuje čínský Lidový deník, Američané velmi rádi nakupují a naopak jsou nešťastní, že musejí platit vysoké daně ze mzdy.

Naopak Číňané s běžnými příjmy neplatí příliš vysoké přímé daně, o to citelnější ale je, když jdou na nákup. Za zboží musejí platit 17 procent DPH, k níž se připočítává pět až deset procent spotřební daně. Ale to není všechno. Platí se ještě clo, které je u mnoha dovážených výrobků vyšší než 30 procent. V případě tabáku, alkoholu, kosmetiky a luxusních výrobků překračuje clo 50 procent.

Zboží také prodražuje nedokonalý systém v logistice přepravy a v maloobchodu. Náklady v této oblasti se trochu snižují díky rozvoji internetového obchodu.

Čína zvýšila kvalitu svých domácích výrobků, ale kvůli vysokým nepřímým daním, nejsou příliš konkurenceschopné, píše Lidový deník.

Do Česka nyní ročně z Číny přijede zhruba 180 tisíc turistů. Na podzim 2012 jejich průměrná útrata na jeden nákup dosahovala 15 tisíc Kč.

Autoři: ,






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.