Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Čína lidem na platy moc nesahá, o to víc daní zboží. V cizině je levněji

  14:33aktualizováno  14:33
Čínští turisté rádi nakupují v zahraničí - je to tam pro ně levnější než doma. Proto se v posledních letech stali v nákupech ve světě vedoucí zákaznickou silou. Čína totiž oproti většině západních zemí daní více spotřebu než příjmy. Nákupy v cizině tak vyjdou levněji.

Číňané s běžnými příjmy neplatí příliš vysoké přímé daně, o to citelnější ale je, když jdou na nákup. | foto: Reuters

Podle čínského serveru Lidový deník o potenciálu čínských zákazníků svědčí například obrat v bezcelních obchodech na londýnském letišti Heathrow: jestliže čínští turisté tvoří ročně jen jedno procento cestujících, kteří letištěm projdou, patří zároveň k nejčilejším kupujícím: bezcelní obchody jim vděčí za 25 procent celkového prodeje zboží.

Počet čínských turistů, kteří se podívali do zahraničí, překonal v posledních letech stovku milionů. Jejich nákupní potenciál vzrostl na 70 miliard dolarů (1,4 bilionu Kč), a stali se tak nejatraktivnější skupinou pro turistické destinace.

Hlavním důvodem, proč Číňané rádi utrácejí peníze v zahraničí, je, že mnoho produktů z dovozu je v Číně příliš drahých. Dáno je to čínským daňovým systémem, který se od toho západního hodně liší. V Číně pochází 95 procent daňových příjmů z pohybu zboží, zatímco jen asi pět procent pochází z daní z příjmů. Vláda zkrátka dává větší přednost nepřímé dani před tou přímou, píše server.

DPH, spotřební daň a cla ženou ceny nahoru

Hlavními daňovými příjmy v západních zemích jsou naopak daně z příjmů fyzických osob. Například 75 procent příjmů americké státní kasy pochází ze zdanění individuálních příjmů, takže, jak upozorňuje čínský Lidový deník, Američané velmi rádi nakupují a naopak jsou nešťastní, že musejí platit vysoké daně ze mzdy.

Naopak Číňané s běžnými příjmy neplatí příliš vysoké přímé daně, o to citelnější ale je, když jdou na nákup. Za zboží musejí platit 17 procent DPH, k níž se připočítává pět až deset procent spotřební daně. Ale to není všechno. Platí se ještě clo, které je u mnoha dovážených výrobků vyšší než 30 procent. V případě tabáku, alkoholu, kosmetiky a luxusních výrobků překračuje clo 50 procent.

Zboží také prodražuje nedokonalý systém v logistice přepravy a v maloobchodu. Náklady v této oblasti se trochu snižují díky rozvoji internetového obchodu.

Čína zvýšila kvalitu svých domácích výrobků, ale kvůli vysokým nepřímým daním, nejsou příliš konkurenceschopné, píše Lidový deník.

Do Česka nyní ročně z Číny přijede zhruba 180 tisíc turistů. Na podzim 2012 jejich průměrná útrata na jeden nákup dosahovala 15 tisíc Kč.

Autoři: ,




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Boris Becker sleduje na Australian Open zápas svého svěřence Novaka Djokoviče.
Bývalý wimbledonský šampion Boris Becker vyhlásil bankrot

Bývalý slavný tenista Boris Becker vyhlásil bankrot. Soud zamítl jeho žádost o odložení platby téměř dva roky starého dluhu. Neexistuje prý dostatek...  celý článek

Největší světový festival piva v Mnichově. (17.9.2016)
Oktoberfest opět zdraží: tuplák piva bude za 278 korun, litr vody za 229

Pivo na mnichovském pivním festivalu Oktoberfest letos opět podraží. Nejlevnější litrový tuplák bude možné koupit za 10,60 eur (278 Kč). Loni to bylo o dvacet...  celý článek

Samořídící automobil od Volva
Experti na etiku: Samořiditelná auta nesmí rozhodovat o tom, kdo zemře

Auta, která budou sama zvládat řízení za všech okolností, jsou zřejmě otázkou několika příštích let. Do jejich vývoje už ale dnes řada firem masivně investuje...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.