Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Po Slavii a pivu si Číňané dělají v Česku zálusk také na Tatru

  11:26aktualizováno  11:26
Číňané mají zájem o nákup další české firmy, tentokrát z průmyslového prostředí. Jedná se o Tatru Trucks. Podle majitele k žádnému prodeji nedochází, jiné zdroje z okruhu firmy mu však oponují. V úvahu přichází i přesun nebo rozšíření výroby do Číny.

Tovární polygon pořádně prověřil všechny nápravy nového tatrováckého vozu. | foto: Alexandr Satinský, MAFRA

Čínská skupina CEFC, kterou v Česku reprezentuje lobbista a exministr obrany Jaroslav Tvrdík, obhlíží tuzemské výrobní firmy.

Po českém pivu a fotbalovém klubu Slavia Praha by si čínští investoři rádi sáhli na další tuzemský symbol úspěchů minulosti, tentokrát z průmyslového prostředí. Rádi by získali společnost Tatra Trucks, pokračovatele slavného výrobce nákladních vozů z Kopřivnice, které svého času svět poznával díky několikanásobnému vítězství v rallye Paříž-Dakar.

Tatra investovala 40 milionů, připraveny má další peníze

Podle dvou na sobě nezávislých zdrojů z okruhu Tatry i tuzemských finančních skupin se současným majitelem Tatry, zbrojařským magnátem Jaroslavem Strnadem, majitelem skupiny Excalibur, jednal bývalý ministr obrany Jaroslav Tvrdík, který v Česku reprezentuje čínskou investiční skupinu CEFC China Energy Company Limited.

Po několikatýdenním oťukávání Strnad, který firmu ovládl v roce 2013, nabídky ze strany čínských investorů údajně odmítl. Oficiálně se k jednání ani jedna ze stran vyjadřovat nechce.

Tatru neprodáme, říká majitel

„Tatra není na prodej, víc k tomu říkat nebudeme,“ uvedl na otázky Strnadův mediální zástupce Andrej Čírtek.

Jiné zdroje z okruhu firmy nicméně potvrzují, že vedení Tatry i majitelé jsou v česko-čínských vztazích velmi aktivní, s čínskými partnery pravidelně komunikují, účastní se delegací a také údajně vyjednávají o přesunutí či rozšíření části výroby právě do Číny.

Také Jaroslav Tvrdík se k údajnému zájmu o tradičního výrobce nákladních vozů a vojenských speciálů nevyjádřil. Na písemné dotazy několik dní nereagoval a nebral telefony. Nicméně před několika dny v rozhovoru pro MF DNES připustil, že skupina uvažuje o prohlubování svých aktivit v Česku mimo jiné právě v oblasti průmyslu a energetiky.

Fotogalerie

Tatra dnes vyrábí několik set speciálních nákladních vozů ročně a obrat firmy v roce 2014 vyrostl na 3,7 miliardy korun, zatímco o rok dříve to bylo 2,6 miliardy. Provozní zisk firmy loni činil bezmála 350 milionů korun.

„Je to určitě hodně zajímavá firma z hlediska kvalitní výroby. Hlavními překážkami, které v minulosti odrazovaly třeba zahraniční investiční fondy, je příliš velká expozice vůči armádě a také specifický zakázkový byznys ve velkých celcích, který není vždy úplně transparentní,“ říká manažer nejmenovaného mezinárodního investičního fondu, který před mnoha lety o vstupu do Tatry také uvažoval.

Hodnotu firmy dnes oslovení odborníci odhadují od 2,5 do 3 miliard korun. Mezi hlavní odbytiště patří tradiční trhy jako Rusko, řada dalších postsovětských republik, ale třeba také Izrael, Indie, země z Arabského poloostrova, Austrálie a evropské státy. Na domácím trhu patří k největším zákazníkům Armáda ČR či Hasičský záchranný sbor.

Společnost Tatra Trucks vznikla v roce 2013, kdy se původní výrobní podnik dostal kvůli dluhům do exekuce a šel do aukce. V prodeji firmy se svého času angažovala česko-slovenská investiční skupina J&T.

J&T je dnes pro čínskou skupinu CEFC zásadní obchodní partner pro evropské aktivity. CEFC dokonce majetkově vstoupila do bankovní části skupiny a společně také ovládli Pivovary Lobkowicz Group.

Z Tatry se stává nedostatkové zboží, říká šéf představenstva

Tatru od roku 2006 do roku 2013 kontrolovali čtyři čeští a zahraniční investoři reprezentovaní dlouholetým šéfem firmy Američanem Ronaldem Adamsem.

Strnad v roce 2013 firmu ovládl společně s podnikatelem Reném Materou, obchodníkem se surovinami pro slévárenství a majitelem skupiny Promet Group. Oba v té době drželi nejvíc pohledávek za Tatrou. Svůj vstup do firmy tehdy vysvětlovali záchranou důležitého obchodního partnera.

Náklaďáky i paštiky

Tatra není rozhodně první výrobní firma, kterou si bohatí čínští investoři s Tvrdíkovou pomocí vyhlédli. Po již zmiňovaných pivovarech se také přihlásili do tendru na nového majitele potravinářské společnosti Hamé. Severští majitelé se tradičního výrobce paštik, džemů a dochucovacích omáček snaží prodat už více než rok. K rozuzlení prodejního klání zatím nedošlo.

K hlavním favoritům svého času patřil norský potravinářský obr Orkla Group, který už v Česku vlastní společnost Vitana. Zájem o Hamé také projevil investiční fond Andreje Babiše a Jozefa Janova Hartenberg Capital.

Pokud jsou informace z trhu přesné, nástup Číňanů do zápasu o Hamé dosavadní favority odsunul na vedlejší kolej. CEFC nabízí zdaleka nejvíce ze všech uchazečů - kolem 4,5 miliardy korun. Ani zájem o Hamé však zástupci CEFC oficiálně komentovat nechtějí.

Tatra vyvíjí speciál pro těžaře plynu. Má 6 tisíc koní:





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Alcatel A5 LED
Vzácné kovy zdražují. Chytrý telefon se bez nich neobejde

Chytré telefony začíná sužovat nedostatek vzácných kovů. Díky nim je elektronika rychlejší, lehčí, silnější, odolnější nebo energeticky efektivnější. Je jich...  celý článek

Pobočka Bank of America.
Bank of America přesune kvůli brexitu evropskou základnu do Dublinu

Americká bankovní dvojka Bank of America přesune svou základnu pro služby klientům v zemích Evropské unie po odchodu Británie z bloku do Dublinu. Společnost to...  celý článek

Do konce války v roce 1945 bylo vyrobeno pouhých 630 vozidel známých pod...
VW v Brazílii toleroval mučení odborářů a komunistů, naznačují důkazy

Důkazy, že firma Volkswagen spolupracovala s brazilskou vojenskou diktaturou, vedla černé listiny vlastních zaměstnanců s uvedením jejich politické orientace a...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.