Tovární polygon pořádně prověřil všechny nápravy nového tatrováckého vozu.

Tovární polygon pořádně prověřil všechny nápravy nového tatrováckého vozu. | foto: Alexandr Satinský, MAFRA

Po Slavii a pivu si Číňané dělají v Česku zálusk také na Tatru

  • 194
Číňané mají zájem o nákup další české firmy, tentokrát z průmyslového prostředí. Jedná se o Tatru Trucks. Podle majitele k žádnému prodeji nedochází, jiné zdroje z okruhu firmy mu však oponují. V úvahu přichází i přesun nebo rozšíření výroby do Číny.

Čínská skupina CEFC, kterou v Česku reprezentuje lobbista a exministr obrany Jaroslav Tvrdík, obhlíží tuzemské výrobní firmy.

Po českém pivu a fotbalovém klubu Slavia Praha by si čínští investoři rádi sáhli na další tuzemský symbol úspěchů minulosti, tentokrát z průmyslového prostředí. Rádi by získali společnost Tatra Trucks, pokračovatele slavného výrobce nákladních vozů z Kopřivnice, které svého času svět poznával díky několikanásobnému vítězství v rallye Paříž-Dakar.

Tatra investovala 40 milionů, připraveny má další peníze

Podle dvou na sobě nezávislých zdrojů z okruhu Tatry i tuzemských finančních skupin se současným majitelem Tatry, zbrojařským magnátem Jaroslavem Strnadem, majitelem skupiny Excalibur, jednal bývalý ministr obrany Jaroslav Tvrdík, který v Česku reprezentuje čínskou investiční skupinu CEFC China Energy Company Limited.

Po několikatýdenním oťukávání Strnad, který firmu ovládl v roce 2013, nabídky ze strany čínských investorů údajně odmítl. Oficiálně se k jednání ani jedna ze stran vyjadřovat nechce.

Tatru neprodáme, říká majitel

„Tatra není na prodej, víc k tomu říkat nebudeme,“ uvedl na otázky Strnadův mediální zástupce Andrej Čírtek.

Jiné zdroje z okruhu firmy nicméně potvrzují, že vedení Tatry i majitelé jsou v česko-čínských vztazích velmi aktivní, s čínskými partnery pravidelně komunikují, účastní se delegací a také údajně vyjednávají o přesunutí či rozšíření části výroby právě do Číny.

Také Jaroslav Tvrdík se k údajnému zájmu o tradičního výrobce nákladních vozů a vojenských speciálů nevyjádřil. Na písemné dotazy několik dní nereagoval a nebral telefony. Nicméně před několika dny v rozhovoru pro MF DNES připustil, že skupina uvažuje o prohlubování svých aktivit v Česku mimo jiné právě v oblasti průmyslu a energetiky.

Tatra dnes vyrábí několik set speciálních nákladních vozů ročně a obrat firmy v roce 2014 vyrostl na 3,7 miliardy korun, zatímco o rok dříve to bylo 2,6 miliardy. Provozní zisk firmy loni činil bezmála 350 milionů korun.

„Je to určitě hodně zajímavá firma z hlediska kvalitní výroby. Hlavními překážkami, které v minulosti odrazovaly třeba zahraniční investiční fondy, je příliš velká expozice vůči armádě a také specifický zakázkový byznys ve velkých celcích, který není vždy úplně transparentní,“ říká manažer nejmenovaného mezinárodního investičního fondu, který před mnoha lety o vstupu do Tatry také uvažoval.

Hodnotu firmy dnes oslovení odborníci odhadují od 2,5 do 3 miliard korun. Mezi hlavní odbytiště patří tradiční trhy jako Rusko, řada dalších postsovětských republik, ale třeba také Izrael, Indie, země z Arabského poloostrova, Austrálie a evropské státy. Na domácím trhu patří k největším zákazníkům Armáda ČR či Hasičský záchranný sbor.

Společnost Tatra Trucks vznikla v roce 2013, kdy se původní výrobní podnik dostal kvůli dluhům do exekuce a šel do aukce. V prodeji firmy se svého času angažovala česko-slovenská investiční skupina J&T.

J&T je dnes pro čínskou skupinu CEFC zásadní obchodní partner pro evropské aktivity. CEFC dokonce majetkově vstoupila do bankovní části skupiny a společně také ovládli Pivovary Lobkowicz Group.

Z Tatry se stává nedostatkové zboží, říká šéf představenstva

Tatru od roku 2006 do roku 2013 kontrolovali čtyři čeští a zahraniční investoři reprezentovaní dlouholetým šéfem firmy Američanem Ronaldem Adamsem.

Strnad v roce 2013 firmu ovládl společně s podnikatelem Reném Materou, obchodníkem se surovinami pro slévárenství a majitelem skupiny Promet Group. Oba v té době drželi nejvíc pohledávek za Tatrou. Svůj vstup do firmy tehdy vysvětlovali záchranou důležitého obchodního partnera.

Náklaďáky i paštiky

Tatra není rozhodně první výrobní firma, kterou si bohatí čínští investoři s Tvrdíkovou pomocí vyhlédli. Po již zmiňovaných pivovarech se také přihlásili do tendru na nového majitele potravinářské společnosti Hamé. Severští majitelé se tradičního výrobce paštik, džemů a dochucovacích omáček snaží prodat už více než rok. K rozuzlení prodejního klání zatím nedošlo.

K hlavním favoritům svého času patřil norský potravinářský obr Orkla Group, který už v Česku vlastní společnost Vitana. Zájem o Hamé také projevil investiční fond Andreje Babiše a Jozefa Janova Hartenberg Capital.

Pokud jsou informace z trhu přesné, nástup Číňanů do zápasu o Hamé dosavadní favority odsunul na vedlejší kolej. CEFC nabízí zdaleka nejvíce ze všech uchazečů - kolem 4,5 miliardy korun. Ani zájem o Hamé však zástupci CEFC oficiálně komentovat nechtějí.

Tatra vyvíjí speciál pro těžaře plynu. Má 6 tisíc koní:

29. května 2014