Ilustrační foto.

Ilustrační foto. | foto: Ladislav Němec, MAFRA

Číňané poprvé oficiálně přiznali, že chtějí koupit Škodu Transportation

  • 206
Čínskou vládou ovládaný železniční gigant CRRC poprvé oficiálně přiznal, že zvažuje koupi českého výrobce kolejových vozidel Škoda Transportation. Obchod by pravděpodobně Číňany vyšel na desítky miliard korun.

„CRRC Zhuzhou Electric Locomotive, společnost plně vlastněná CRRC, zvažuje akvizici Škody Transportation a přidružených firem a aktiv. Zhuzhou Electric Locomotive zatím v rámci této zamýšlené akvizice nepodepsalo žádné právně závazné dokumenty,“ oznámili čínští železničáři tamnímu regulátorovi.

Na dokument určený hongkongské burze upozornily Hospodářské noviny. Potvrdily se tím spekulace, které na trhu kolují již několik týdnů. Číňané by případnou koupí získali jednu z největších českých strojírenských skupin.

Z vyjádření vyplývá, že Číňané mají zájem o celou skupinu. Do ní kromě titulárního výrobce lokomotiv a tramvají s loňským obratem 9,9 miliard korun (a provozním ziskem 3,4 miliardy) patří i výrobce napájecích systémů Škoda Electric, Škoda Vagonka či šumperský Pars nova, který se zaměřuje hlavně na modernizace starších vlaků.

Zakázky z Česka, dividendy na Kypr

I když se v poslední době Škodě daří získávat zakázky i v zahraničí, vyrostla na zakázkách z peněz českých daňových poplatníků - ať už pro České dráhy nebo pražský dopravní podnik.

Některé vzájemné obchody byly navíc dost problematické. Za jednu ze zakázek pro plzeňskou Škodu například dostaly České dráhy minulý týden pravomocnou pokutu od antimonopolního úřadu (více zde). O mnoho řádů dražší byl loni rozhodnutý spor o pozdním dodání lokomotiv, kdy musely České dráhy paradoxně do Plzně poslat miliardové vyrovnání (psali jsme zde).

Celá skupina loni zaznamenala růst tržeb o 1,9 miliardy korun na 18,28 miliardy korun. Dařilo se prakticky všem firmám ve skupině, výrazně klesly jen tržby Škody Electric (více jsme psali zde). Z toho lze odhadovat, že by celá skupina stála desítky miliard korun.

Německý list Handelsblatt navíc předpokládá, že i když Škoda není hráčem globálních parametrů, pro Číňany by byla cenná certifikace a know-how pro výrobu kolejových vozidel pro evropský trh.

ČEZ a Škoda. Dokumenty ukazují, co Martin Roman léta tajil

Otázkou také je, ke komu by případná platba ve finále směřovala. Oficiálním vlastníkem skupiny je kyperská firma Ceil. Server hlidacipes.org detailně zkoumal akcionářskou strukturu firmy. Za Ceilem se skrývá celkem 15 firem, konečných vlastníků je devět: Tomáš Krsek, Marek Čmejla, Jiří Diviš, Michal Korecký, Marek Krsek, Tomáš Ignačák, Josef Bernard, Jaromír Šilhánek a Michal Kurtinec.