Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Čínská miliardová horečka v českém letectví? Spíše jen zbožné přání

  12:00aktualizováno  12:00
Čínský prezident přivezl podle oficiálních údajů byznys pro české letectví za miliardu eur. Suma má však do reality daleko. Miliardovými obchody se na obchodním česko-čínském fóru nešetřilo. Po podrobnějším zkoumání však mnohá z velkolepých oznámení ztrácejí lesk.

Letoun Evektor EV-55 Outback při prvním zkušebním letu | foto: Evektor

Z prezentované investice 100 milionů eur čínské Yihai Group do Františkových Lázní je rázem „jenom“ 10 milionů eur (270 milionů korun). Na vodě jsou rovněž uzavřené miliardové dohody tuzemských leteckých výrobců.

Oficiální hradní seznam oceňuje podepsané smlouvy leteckých firem na 950 milionů eur, tedy zhruba 26 miliard korun, které by do Česka měly přitéct do roku 2020. Jde o úctyhodnou sumu, která výrazně převyšuje roční obrat tuzemského leteckého průmyslu. Jeho velikost se totiž odhaduje na 20 miliard korun.

Na seznamu uzavřených smluv kraluje prodej 300 dopravních letadel EV 55 a dalších 50 ultralehkých sportovních letounů společnosti Evektor z Kunovic. Pokud by šlo o reálný obchod, patřil by pro jihomoravského výrobce do říše snů. Podle Hradu má jeho hodnota činit 840 milionů eur.

Potíž je v tom, že nejde o dojednanou koupi. Sám Evektor v tiskovém prohlášení upozornil, že podstatou dohody je pouze opce – tedy předběžná rezervace, kterou odběratel může, ale nemusí vyčerpat. A nad dohodou se vznáší řada dalších otazníků, které jednatel Evektoru Josef Vávra odmítl serveru iDNES.cz vysvětlit.

Chybí peníze na certifikace

Letadlo EV 55 především zatím není zdaleka připravené k prodeji. Jde o vývojový projekt, na němž Evektor pracuje 13 let. Turbovrtulový dopravní letoun pro devět až čtrnáct lidí potřebuje technická vylepšení, certifikaci Evropské agentury pro bezpečnost v letectví, a hlavně zavedení sériové výroby.

Sama firma Evektor v aktuálním prohlášení přiznává, že podmínkou naplnění dohody s Číňany je dokončení certifikačního procesu. A to stojí peníze.

Dotažení projektu má financovat malajsijský spolumajitel Evektoru, firma Aspirasi Pertiwi. Jenomže její šéfové se loni pohádali s jedním z českých společníků, společností otřásá akcionářská válka a podle informací z Evektoru projekt stojí.

„Aspirasi Pertiwi jej přestal financovat už loni v létě,“ řekl serveru iDNES.cz zdroj z firmy, který si nepřál zveřejnit své jméno.

Také lidé z letecké branže jsou skeptičtí. „Přál bych jim to. Je to ale zarážející s ohledem na fakt, že zatím nelze na trhu pozorovat žádnou aktivitu, která by naznačovala byť jen přípravu výroby letounu. V této fázi by do projektu musela být již zapojena řada dalších firem z oboru. Evektor nemá kapacity, aby výrobu realizoval sám. Z toho pohledu se mi zdají prohlášení příliš optimistická,“ říká prezident Svazu českého leteckého průmyslu a šéf Aera Vodochody Ladislav Šimek.

Aero a řada dalších firem se přitom na počátcích projektu EV 55 aktivně podílely. Otázkou je, zda se nepočítá s výrobou letadla v Číně, přestože jeho vývoj podpořili čeští daňoví poplatníci zhruba 1,5 miliardy korun dotací.

Smlouvu s čínským partnerem podepsala za Evektor jeho filiálka Evektor Asia Pacific založená loni v březnu v Hongkongu z iniciativy malajsijského jednatele Evektoru Davida Chewa. Evektor o ní neuvádí bližší informace, není jasné ani to, zda v ní má kontrolní podíl.

Velmi lehká chiméra

Jako chiméra se podle lidí z letecké branže jeví i šance na prodej 50 ultralightů. A to přesto, že Evektor tato letadla běžně vyváží a je jediným českým výrobcem, který vlastní pro typ SportStar certifikaci i pro čínský trh. Problém spočívá v tom, že sportovní letadla se v Číně vůbec nepoužívají a tamní trh neexistuje.

Podle analýzy české Letecké amatérské asociace, která sdružuje výrobce sportovních letadel, jsou v celé Číně registrovány sotva čtyři desítky strojů této kategorie a na trhu si již vylámalo zuby několik silných světových firem. Evektor tam zatím dodal jediný stroj, i když kontakty s čínským partnerem – stavební a developerskou skupinou Gungdong Longhao – navázal už koncem loňského roku.

Fotogalerie

Méně bombasticky, zato o něco reálněji vypadají uzavřené dohody a memoranda kunovického výrobce Aircraft Industries, bývalého Letu Kunovice, s čínskými regiony. Aircraft má v příštích letech do Číny prodat 20 ozkoušených dopravních letadel L410, což odpovídá zakázce za 111 milionů eur, tedy asi za tři miliardy korun. V druhém sledu by mohl vzniknout výrobní závod na L410 přímo v Číně.

I pro Aircraft by to byla spása, neboť firma je již delší dobu v potížích kvůli problémům na ruském trhu, které přetrvávají od loňského roku.

Naplnění čínského snu však překáží fakt, že L410 zatím nemá pro provoz v Číně potřebná povolení a certifikaci. To potvrzuje i šéfka firmy Ilona Plšková. „Ano, klíčové teď je získat potřebnou certifikaci, nebo výjimku. Ihned poté můžeme dodávat. Signály od našich čínských partnerů jsou dobré,“ dodává manažerka.

„Jde již o existující letadlo, navíc se na něm podílí velká část domácího trhu, takže by podobný obchod byl jednoznačně přínos pro celé odvětví. Jedinou obavu mám z toho, aby dohoda neznamenala trvalý odliv výroby do Číny,“ komentuje obchod i šéf Aera Šimek.



Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.