Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Číňané chtějí česká letadla. Na společný vývoj slíbili miliardy

  8:09aktualizováno  8:09
Čína chce pomoci Čechům splnit dávný sen: dostat na světový trh nové české dopravní letadlo. Může se ale stát, že stroje, léta vyvíjené u nás, se nakonec budou vyrábět v Číně.

Letoun Evektor EV-55 Outback při prvním zkušebním letu | foto: Evektor

O víkendu během státní návštěvy premiéra Bohuslava Sobotky v Číně podepsali zástupci čínské Wanfeng Auto Holding Group s českými partnery dvě memoranda o investicích do českého letectví. Za 100 milionů dolarů (2,4 miliardy korun) u nás chtějí koupit jednu až dvě letecké firmy, vyvíjet v nich letadla a vyrábět prototypy. Sériovou výrobu by pak rádi přenesli do Číny.

Zároveň slibují vložit 30 milionů dolarů do společného vývojového centra s pražskou ČVUT.

„Wanfeng má velký zájem o český letecký průmysl a je připraven investovat tu velké finanční prostředky,“ říká český generální konzul v Číně Richard Krpač. Jednání o spolupráci v leteckém průmyslu vedou čeští diplomaté s Číňany víc než rok.

Fotogalerie

„S žádnou jinou zemí nejsou dnes čínští zájemci o investice do letectví v jednání tak daleko,“ říká Krpač.

Čína má zájem o lehká sportovní letadla, v nichž je Česko světovou velmocí. A dále o menší dopravní letouny L-410 a EV-55, jež by však teprve musely získat certifikaci pro čínský trh.

Skupina Wangfeng je zaměřena především na automobilový průmysl, jde o jednoho z největších světových výrobců hliníkových disků pro autokola. „Mají po světě sedm výrobních závodů, zaměstnávají kolem 12 tisíc lidí,“ říká Jan Fridrich z Letecké amatérské asociace České republiky, který byl přítomen podpisu memorand v Číně.

Wangfeng byl založen roku 1994. Soukromou korporaci vlastní rodina Wu Liangdinga. Kromě autoprůmyslu se její firmy věnují také finančním službám či developmentu, nyní se Wangfeng zaměřuje nově i na letecký průmysl.

Jeden z nejúspěšnějších českých výrobků ve světě

Už dříve Číňané projevili zájem o nákupy českých malých sportovních letadel a také dopravních letounů, jako je právě L-410 a EV-55.

Letadlo L-410 Turbolet vyrábí kunovická továrna Aircraft Industries (někdejší Let Kunovice). Jde o jeden z vůbec nejúspěšnějších českých výrobků na světovém trhu. Koncept letadla pochází z 60. let, od té doby vzniko několik modernizovaných verzí. Za 45 let výroby Kunovice opustilo přes 1200 strojů, třetina jich stále létá a zákazníci je stále objednávají.

KOMENTÁŘ: Váhaví Češi ve frontě na čínské miliardy

Aircraft nyní vyvíjí moderního nástupce zastarávajícího Turboletu - L-410 NG. Má být výkonnější, rychlejší, moderněji vybavený, s delší životností a snazší - a tudíž levnější - na výrobu. Původně měl jít na trh koncem loňského roku, nyní probíhá certifikace u evropského úřadu EASA, bez níž nelze žádný nový model dopravního letadla prodávat.

Druhé dopravní letadlo, o který mají Číňané zájem, EV-55 Outback. Stroj pro osm až dvanáct pasažérů vyvíjí další kunovická továrna Evektor Aerotechnik. Ani Outback zatím nemá evropskou certifikaci EASA. Firmou, do níž předloni vstoupil malajsijský společník Aspirasi Pertiwi, navíc otřásají spory akcionářů. Není jasné, zda chtějí Malajsijci pokračovat ve financování projektu EV-55. Čínské peníze by teoreticky mohly být pro jeho dokončení řešením.

Ještě chybí certifikát

Memorandum o spolupráci s dalším čínským partnerem, skupinou Gungdong Longhao Group, už před několika měsíci podepsal jednatel Evektoru Josef Vávra. Dohoda potvrzuje, že Gungdong má zájem o koupi 300 letadel EV-55. Stroje ale mohou na čínský trh až poté, co dokončí certifikaci u EASA. A jen v případě, že certifikát uzná také čínský úřad pro civilní letectví CAAC.

Číňané se vrhají na letecký průmysl v Česku. Investují zde 2,4 miliardy

Uznávaní evropských certifikátů ze strany CAAC bylo jedním z témat, o nichž jednal o víkendu premiér Bohuslav Sobotka během státní návštěvy Číny.

Gungdong Longhao má zájem také o koupi 50 malých sportovních letadel z Evektoru, dvoumístných strojů Sportstar. Ta už mají jako jediný český letoun pro čínský trh potřebná osvědčení, několik strojů tu dokonce už létá.

„Longhao má smlouvu na nákladní přepravu pro SF Express, což je taková čínská obdoba u nás známé DHL,“ líčí Jan Fridrich. Firma buduje vlastní flotilu letadel. „Bude ji provozovat zvláštní dopravní divize Longhao Passanger&Cargo Airline Co. Ltd. České EV pětapadesátky by se mohly stát doplňkem k flotile Boeingů 737, které už mají,“ dodává.







Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.