Internetový portál Alibaba za obchodní rok uzavřený letos v březnu utržil 2,44 bilionu yuanů (asi 9,29 bilionu korun).

Internetový portál Alibaba za obchodní rok uzavřený letos v březnu utržil 2,44 bilionu yuanů (asi 9,29 bilionu korun). | foto: koláž iDNES.cz

Kočko-psí válka: čínský gigant Alibaba soupeří s konkurentem JD

  • 23
V kanceláři internetového tržiště JD v Pekingu visí obří cedule s nápisem „Bojuj, bojuj, bojuj až do konce, abys byl číslo jedna“. Hlavním soupeřem JD je megaobchod Alibaba, který za rok utržil více než 9 bilionů korun. Soupeření konkurenčních prodejců se kvůli maskotům firem přezdívá Velká kočko-psí válka.

Čínské obdobě obchodního tržiště Amazon roste konkurence. Internetový portál Alibaba, který za obchodní rok uzavřený letos v březnu utržil 2,44 bilionu yuanů (asi 9,29 bilionu korun), pociťuje ohrožení zejména ze strany rivala JD.

Konkurenční klání dvou megaobchodů si už dokonce podle maskotů firem vysloužilo přezdívku ze zvířecí říše, napsal americký list The Wall Street Journal. O familiární připodobnění si řetězce svými zvířecími maskoty řekly samy.

Miliardář a zakladatel Alibaby Jack Ma usiluje například o to, aby se japonský oděvní koncern Uniqlo stal exkluzivní součástí jeho impéria. Mateřská společnost Fast Retailing, která Uniqlo vlastní, ale začala oblíbenou značku nabízet i u konkurenčního on-line řetězce JD.

Nelítostné konkurenční přetahování

Jack Ma na konci dubna přímo oslovil generálního ředitele Fast Retailing Tadašiho Janaie a přislíbil mu lepší hospodářské výsledky, pokud zůstane společnosti Alibaba loajální. Uniqlo v červenci opustilo obchodní platformu JD se slovy, že strategie řetězce nebyla v souladu se strategií společnosti.

Alibaba kontroluje zhruba 80 procent čínského trhu s on-line nákupy. Dominantní postavení si získal mimo jiné díky robustnímu bazaru Taobao, na kterém obchoduje zhruba osm milionů prodejců. JD nabízí obdobnou, ale na prodejce zatím omezenou, službu pojmenovanou Paipai.

Rychle rostoucí trh ale nahrává společnosti JD, jejíž podíl na trhu za první kvartál letošního roku zaznamenal nárůst 3,6 procenta. Hojně využívaný internetový portál Tmall, který také spadá pod Alibabu, měl ke konci prvního čtvrtletí 2015 na trhu stejně jako loni podíl 58,6 procent. Službu JD využívalo již 22,8 procent internetových klientů.

S lehce slábnoucím hospodářským růstem Číny se ale snižují i tržby dominantního Alibaby. Řetězec minulou středu zveřejnil čtvrtletní zisk ve výši 3,36 miliard dolarů (asi 82 miliard korun), který se pohyboval pod hranicí očekávání.

Relativní ztrátu se Jack Ma snaží vyrovnat podepsáním exkluzivních smluv s konkurenčními dodavateli a obchodníky. Minulý týden zaplatil 4,5 miliardy dolarů za dvacetiprocentní podíl v čínském retailovém prodejci elektroniky Suning Commerce Group. Právě elektronika je pro JD zatím nejsilnější obchodní artikl.

Čínský trh nadále roste

Alibaba obchodníky, kterým poskytuje na svém portálu prostor k prodeji, tlačí do snižování cen. Výměnou za to jim slibuje lepší viditelnost na webu a potažmo větší prodejní čísla. JD se ale snaží uříznout si kus z pomyslného tržního koláče za každou cenu.

Společnosti Alibaba roste konkurence i jinde. Část Maova obřího podílu na trhu chce získat společnost Jumei, která se soustředí na prodej zkrášlovacích produktů. Z druhé strany útočí obchod s módou Vipshop Holdings a svůj kus na trhu chce nyní i obchod s potravinami Yihaodian, kterého nedávno koupil americký gigant Walmart.

Tvrdá konkurence je „pouze povahou obchodu, zejména v Číně,“ uvedl výkonný zástupce ředitele Alibaby Joseph Tsai. „Trh je velký a potenciální výhra tak atraktivní, že na něj vstupuje mnoho podnikatelů i investičního kapitálu,“ dodal.