Vyplývá to ze statistik Svazu dovozců automobilů, které ukazují raketový nárůst zájmu o levné skútry, nejčastěji původem z Číny.
Oproti loňskému pololetí vzrostly prodeje motocyklů z nejlidnatější země bezmála o dvacet procent. Naopak mírně klesl podíl tradičních japonských značek. Zatímco loni tvořil podíl prodaných čínských strojů do června zhruba 41 procent, letos to už bylo necelých 60 procent.
"Registrace a homologace nových motocyklů na evropském trhu je extrémně jednoduchá, proto se zde v poslední době objevují desítky nových značek, o kterých doposud nikdo neslyšel," řekl Pavel Tunkl, tajemník Svazu dovozců automobilů.
Podle něj se tak často stává, že po koupi levného neznačkového stroje například v hypermarketu lidé zjišťují, že chybí kvalitní servis a pokulhává i spolehlivost.
Motocykly v Česku - prodej nových strojů | ||
Země původu | Počet | Tržní podíl |
1. pololetí 2007 | ||
Čína | 5 715 | 41 % |
Japonsko | 3 967 | 29 % |
Itálie | 710 | 5 % |
Ostatní | 3 436 | 25 % |
Celkem | 13 830 | 100 % |
1. pololetí 2008 | ||
Čína | 8 978 | 60 % |
Japonsko | 3 937 | 26 % |
Itálie | 906 | 6 % |
Ostatní | 1 279 | 8 % |
Celkem | 15 100 | 100 % |
Pramen: SDA |
Schválení na dálku
Čeští dovozci totiž nemusí schvalovat motocykly pro provoz v Evropě jen prostřednictvím tuzemských pověřených zkušeben, jako je například TÜV-SUD Auto či Dekra. Mohou si o homologaci zažádat například v Nizozemsku či Velké Británii. Tamní zkušebny mají pobočky v Číně, kde probíhá evropský schvalovací proces přímo u výrobce.
"Kontroly v Číně nejsou zdaleka tak kvalitní a podrobné jako v Česku. Navíc trvají kratší dobu a jsou výrazně levnější. To se pak odráží v kvalitě motocyklů, které se k nám z Číny dostanou," uvedl Pavel Brída, majitel společnosti Motoscoot, která v Česku patří mezi největší prodejce motocyklů.
I Brída má ve své nabídce stroje z Číny, všechny však podle jeho slov byly vyvinuty na základě podkladů z Česka a v tuzemsku prošly i schvalovacím procesem. Podle Brídy u nás trvá celý proces od dodání motocyklu od výrobce až po schválení pověřenou zkušebnou zhruba šest měsíců a stojí kolem půl milionu korun.
"Pokud si to nechá někdo udělat v Číně, bude to mít se vším do dvou měsíců a zaplatí za to 15 až 18 tisíc dolarů, tedy o polovinu levněji," říká šéf Motoscootu.
S tím však nesouhlasí expert na certifikace českého zastoupení TÜV-SÜD Auto Jan Hnilica. "Nepředpokládám, že by si nějaký náš evropský konkurent dovolil schvalování šidit. Kratší homologace je daná spíš tím, že přímo u výrobců fungují takové procesy jako na běžícím pásu. Problémy s kvalitou spíš přisuzuji tomu, že se může často lišit úroveň a kvalita zkoušených vzorků a těch, které pak do Evropy dorazí," řekl Hnilica.
V Česku se stálá kvalita hlídá takzvanými ověřeními shodnosti, kdy po určitém čase musí prodejce dodat motocykl k opětovnému přezkoušení. Podle Hnilici bývají častým problémem čínských mopedů zvýšené hodnoty emisí a hluku.
Nejprodávanější | |
Značka | Prodaných kusů |
Yamaha | 1 265 |
Honda | 1 188 |
Suzuki | 1 137 |
Kymco | 606 |
Acces | 520 |
Pramen: SDA | |
pozn.: Prodej za 1. pololetí 2008 |
Silná koruna skútrům přeje
Posilující koruna a slabý dolar v uplynulých 6 měsících nahrávaly zlevňování čínských motocyklů, neboť většina prodejců nakupuje právě v americké měně. Podle Brídy příznivý vývoj kurzu částečně sráží fakt, že čínské fabriky mírně podražily. Levný dolar s eurem mají vliv i na prodej velkých motocyklů.
"Trh s kvalitními motorkami je v útlumu," říká Petr Marian, šéf firmy Mari Moto, která je oficiálním dealerem strojů značky Yamaha. Ty patří v Česku k nejprodávanějším.
"Velké motorky zavedených výrobců totiž úspěšně dovážejí šedí dovozci, protože oficiální importéři měli v první polovině roku nastaveny příliš vysoké ceny," vysvětluje důvody poklesu Marian. Podle něj přišlo všeobecné přecenění, které zohlednilo aktuální kurz eura a koruny, u Yamahy teprve minulý týden.
"Zlevňovali jsme v průměru o deset procent. Podobně se chová celý trh," dodává. Srovnávají se tak ceny, za něž lze koupit stejný model nové motorky u nás a například v Německu.
Odtamtud se podle Mariana také v prvním pololetí letošního roku dováželo nejvíc nových strojů mimo oficiální dealerské sítě. Někteří čeští obchodníci se dostali přímo do velkoobchodních skladů v Německu nebo v Nizozemsku. Ceny však byly oproti Česku nižší i u běžných zahraničních dealerů.