Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Čínský letoun C919 vzlétne ještě letos. Chce konkurovat Airbusu a Boeingu

  15:02aktualizováno  15:02
Čínský dopravní letoun C919 by po letech odkladů mohl svůj první let uskutečnit v první polovině tohoto roku, všechny velké testy už má totiž za sebou. Uvedla to v pondělí čínská státní média. Stroj C919 je prvním velkým dopravním letounem, který byl vyvinut v Číně v souladu s mezinárodními standardy, konkurovat by měl dopravním letadlům od firem Airbus a Boeing.

Čínské dopravní letadlo Comac C919 od společnosti Commercial Aircraft Corporation of China | foto: Comac

Státní výrobce letadel Commercial Aircraft Corp of China (COMAC) už téměř dokončil práci na instalaci palubních systémů a zahájil přípravy na první let, uvedl list vládnoucí komunistické strany Lidový deník. Původně byl první let naplánován na rok 2014, od té doby však byl nejméně dvakrát odložen kvůli problémům při výrobě.

KOMENTÁŘ: Čína už nebude sedět v koutě

Svět mohl čínské dopravní letadlo poprvé vidět v listopadu 2015 při slavnostním ceremoniálu v Šanghaji, kdy čínská státní televize ukázala záběry letounu, jak sjíždí z montážní linky šanghajského závodu COMAC.

„Otestovali jsem celé letadlo, jeho důležité součásti a spojovací díly,“ řekl tiskové agentuře Nová Čína odborník na výrobu letadel ze společnosti COMAC Li Čchiang.

Nejdříve v roce 2019

Letoun s úzkým trupem by měl být schopen přepravit 156 až 168 cestujících. Konkurovat má letadlům Airbus A320 a Boeing 737. Jako první si letadlo objednaly aerolinky China Eastern, celkem už má výrobce na toto letadlo 570 objednávek od 23 zákazníků. Komerční provoz by mohl začít v roce 2019, uvedla agentura AP.

Fotogalerie

Projekt C919 je jednou z několika iniciativ čínského vedení, které chce Čínu přeměnit z levné „továrny světa“ ve výrobce vyspělých technologií. Loni v červnu absolvoval svůj první komerční let jiný čínský letoun, regionální ARJ-21, který má konkurovat modelům firem Embraer a Bombardier.

Letadlo ARJ-21, určené pro přepravu zhruba 90 cestujících, získalo od čínského úřadu pro civilní letectví osvědčení o způsobilosti k létání na konci předloňského roku, o deset let později, než Čína původně plánovala.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Nejdražší omeletu světa servírují v newyorkské restauraci Norma.
Nejdražší omeleta stojí 2000 dolarů. Je s kaviárem, ještě loni stála půlku

Omeleta k nedělní snídani, to je zdánlivě jednoduchá příprava vajíček, kterou zvládne skoro každý. Kdybyste si ale chtěli vyrazit na brunch do restaurace Norma...  celý článek

Trump ohlásil podepsání memoranda, v němž nařizuje prošetření údajných čínských...
Trump nařídil prošetření možných čínských krádeží duševního vlastnictví

Spojené státy prošetří údajné čínské krádeže amerického duševního vlastnictví. Vyplývá to z memoranda, které v pondělí podepsal americký prezident Donald...  celý článek

Šéf Uberu Travis Kalanick.
Akcionář Uberu žaluje bývalého šéfa alternativní taxislužby za podvod

Zakladatel a bývalý šéf alternativní taxislužby Uber Travis Kalanick čelí žalobě za podvod, kterou na něj podala investiční firma Benchmark Capital. Ta tvrdí,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.