Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Čínští turisté chtějí v Česku luxus i svá jídla, říká šéf cestovky

  5:00aktualizováno  5:00
Požadují hotely s minimálně čtyřmi hvězdičkami, čínské menu o několika chodech a náruživě nakupují. Čínských turistů mířících do Česka přibývá, aktuálně jich tu ročně přespí zhruba 200 tisíc. Šéf cestovní agentury Freytag-Berndt Ladislav Cirhan se těší, že jejich počet ještě vzroste díky přímé letecké lince z Pekingu do Prahy.

(ilustrační snímek) | foto:  František Vlček, MAFRA

„Chtějí nejméně čtyřhvězdičkový hotel a svoje - tedy čínské - jídlo,“ říká Cirhan, ředitel společnosti Freytag-Berndt v České republice. Firma celosvětově vydává průvodce a mapy, její česká divize má zvláštní specializaci - šestým rokem přiváží čínské turisty do střední Evropy. „Vozíme je kromě Česka také do Rakouska, Slovenska, Maďarska či Německa,“ vyjmenovává podnikatel.

Kolik čínských turistů ročně do Česka přivezete?
Máme nasmlouváno 50 skupin, jsou různě velké - mezi osmi a čtyřiceti lidmi. Menší skupiny jsou většinou rodiny, přijíždí více generaci. Je to náročnější klientela, využívají většinou pětihvězdičkové hotely a objednávají si nákladný servis.

Kdo jsou čínští turisté, kteří si mohou dovolit přijet na dovolenou do Evropy?
Vzhledem k tomu, jak rostou mzdy v Číně a čínská společnost bohatne a lidé se stěhují do měst, to není pro řadu Číňanů nedostižné. Porovnávali jsme to s českými reáliemi - vysokoškolský profesor má v Číně vyšší nebo stejný plat jako v Česku. Sen každého Číňana je ovšem navštívit Paříž.

Na kolik je cesta do Česka přijde?
Včetně ubytování, letenek a stravy přijde kompletní servis na 35 až 40 tisíc na 12 až 15 dní. Nejdražší jsou letenky. Čínský turista preferuje středoevropský region, chce vidět dva až tři státy. Velmi málo skupin zůstane jen v Česku, jsou to většinou ti, kteří už v Česku byli a chtějí některé věci vidět detailně.

Mají čínští turisté zvláštní požadavky?
O celou skupinu se 24 hodin denně stará průvodce, chtějí mít kvůli kulturním zvykům čínského průvodce. Menší skupinky jsou náročnější, je třeba pro ně dopředu připravit program včetně obědů a večeří. Jsou také otevřenější a mají zájem navštívit lokální restaurace a ochutnat národní jídla.

Obejde se tedy čínský turista na cestách bez své čínské stravy?
Neobejde. Ve všech středoevropských státech spolupracujeme s místními čínskými restauracemi, objednáváme několikachodové čínské menu podle toho, z jakého regionu skupina pochází. Například z Šanghaje preferují sladkokyselé chutě a ryby, lidé z jihu, například ze Sečuanu mají rádi pálivé pokrmy.

Mají Číňané na cestách nějaká specifika, co se týká ubytování?
Požadují minimálně čtyřhvězdičkový hotel. Je to dáno i tím, že v Číně má čtyřhvězdičkový hotel určitou úroveň a očekávají to podobné i v Evropě. V žádném případě nechtějí podkrovní pokoje v butikových hotelích. To je dané kulturními zvyklostmi, necítí se tam dobře.

Co Číňany ve střední Evropě zajímá kromě památek?
Nakupování je pro čínského turistu součástí jakékoliv cesty. Pařížská ulice v Praze je pro ně velké téma - francouzské a italské značky jsou pro Číňany velmi žádané a v Evropě jsou pořád levnější než v Číně. Při vytváření itineráře vyžadují přímo vyhrazený čas na shopping. Součástí našich programů v Praze je návštěva černého divadla a speciální večer s českou kuchyní.

Ladislav Cirhan, ředitel vydavatelství a cestovní agentury Freytag-Berndt.

Ladislav Cirhan, ředitel vydavatelství a cestovní agentury Freytag-Berndt.

Pomůže vašemu byznysu přímá letecká linka mezi Pekingem do Prahou, kterou Hainan Airlines otevřely před týdnem (více čtěte zde)?
Z čínské strany bude zvýšený zájem. Dosud jsme část klientů vyzvedávali ve Varšavě, kam létá přímá linka, dále přilétají do Frankfurtu, Mnichova nebo přes Istanbul do Prahy. Čínský turista je velmi náročný, vyhýbá se přestupům, preferuje přímé lety a z velkých destinací jako Šanghaj, Peking, Guangzhou chce létat do velkých metropolí.

Jak je Česko prezentované v čínských médiích?
Je to záležitost CzechTourismu. Česká státní agentura na podporu cestovního ruchu se v posledních letech snaží dělat mnoho akcí, objíždí veletrhy a je to vidět na zvýšeném zájmu o Česko. Pociťujeme to v přílivu klientů. Ještě příznivější je pro náš byznys současná situace na politické scéně, kdy Česko je považováno za jednu z destinací pro Čínu zajímavou i politicky. Je to zásluha Smíšené česko-čínské komory vzájemné spolupráce (u jejího vzniku stojí spojenec prezidenta Miloše Zemana Jaroslav Tvrdík, pozn. red.).

Politika ale asi není pro běžného Číňana důvod k nám vycestovat, ne?
CzechTourism nás prezentuje jako jednu z destinací v Evropě, kterou by měli navštívit. Loni vyjelo do zahraničí 100 milionů čínských turistů, tedy každý třináctý, z toho 40 milionů do USA. Mají obrovskou nabídku, kam vycestovat.

Existují pro čínské turisty překážky pro vycestování do Evropy?
Hlavní překážkou je vízová povinnost - musejí mít schengenské vízum. V současné době se českému konzulátu v Pekingu i Šanghaji daří vyřídit všechny žádosti o víza, je to záležitost desíti až čtrnácti dní. Cena za vízum do Česka a do všech států v rámci Schengenu je pro čínského turistu 50 euro. U skupinových víz musí být uvedeno, kdo pro ně zajišťuje servis a taková agentura musí být zaregistrovaná u ministerstva turismu v Číně. Pro srovnání - jednorázové vízum českého turisty do Číny stojí 30 eur.

V Ruzyni přistál první přímý let z Pekingu (23. září 2015):

Je obtížné získat v Číně povolení pro podnikání v cestovním ruchu?
Získání licencí je úřední záležitost, když splníte všechny záležitosti. Čína je jedno z nejvíc konkurenčních prostředí, které v současné době je. Soutěžíme s čínskými firmami, které mají lokální kanceláře v Evropě, ale i se stejně zaměřenými agenturami z Německa, Rakouska nebo Maďarska.

Jak se k vám čínští klienti dostanou?
Máme kancelář v Šanghaji od roku 2011. Našimi klienty jsou čínské cestovní kanceláře. Menší skupinky zpravidla přicházejí na doporučení Číňanů, kteří s námi cestu už absolvovali.

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.