Nejprodávanější tahače | |
Značka |
Počet kusů |
DAF |
479 |
Volvo |
422 |
Scania |
337 |
Mercedes-Benz |
311 |
MAN |
297 |
... |
... |
Tatra |
6 |
Liaz |
4 |
Od příštího roku mají cla na dovoz tahačů ze zemí EU padnout úplně. Jejich zavedení prosadil před dvěma lety ministr průmyslu a obchodu Miroslav Grégr. Chtěl tak podpořit poptávku po automobilech domácích výrobců.
Felix se domnívá, že v situaci, když čeští výrobci tahače v podstatě nevyrábějí, chybí k udržování takového opatření důvod.
Dovozci: Masivní pád cen nehrozí
"Když se cla zavedla, zákazníci nechtěli o zdražení ani slyšet. Tvrdili, že je to náš problém, což nebyla pravda. Výrazně zlevňovat nebudeme," reagoval na rozhodnutí vlády zástupce dovozce vozů Volvo Petr Kotršál.
Také on naznačil pochybnost o opodstatněnosti dva roky starého rozhodnutí o zavedení cel. Podpora Tatry a bývalého Liazu (dnes Truck International) v oblasti tahačů prý nemá příliš velký význam.
Podobný názor zastává i Scania. "V roce 1999 byla cla zavedena se zpětnou platností. Zákazníci, kteří už měli dohodnutou cenu, nebyli ochotni akceptovat zvýšení o clo. Prakticky se nám zvýšily náklady a výnosy zůstaly stejné," prohlásil obchodní ředitel české pobočky Scania Jan Petráň.
Snižovat ceny se nechystá ani zastoupení automobilky Mercedes-Benz v České republice. Důvod je jednoduchý. Před dvěma lety při zavedení cel se ceny prakticky nezvýšily.
Z naděje dopravců na nižší ceny tak mnoho nezbývá. Nikdo z oslovených dovozců tahačů ale nebyl zatím ochoten spekulovat o tom, co se stane s cenami od Nového roku, až cla padnou úplně.