Letadlo bude přímým konkurentem dosavadního největšího stroje Boeing 747. Má pojmout 555 cestujících a první kusy by měly dopravci obdržet začátkem roku 2006.
"Prezident zdůraznil svou obavu, že pokud by tato otázka nebyla vzata vážně ... mohla by se stát v obchodě mezi USA a EU v budoucnu obtížným problémem," řekl ekonomický poradce Bílého domu Gene Sperling.
Sperling komentoval situaci poté, co se Clinton sešel ve Washingtonu s lídry EU v čele s francouzským prezidentem Jacquesem Chiracem.
Chování evropských zemí porušuje dohodu mezi USA a EU z roku 1992 i zakládající dohodu Světové obchodní organizace. Co se týče financování A3XX, zde Clinton podle Sperlinga vyjádřil "hluboké obavy".
Náměstkyně vedoucí Úřadu obchodního zmocněnce USA Susan Essermanová řekla, že "vzhledem k velikosti a finanční síle mateřských firem by Airbus neměl dostávat dodatečné subvence žádného druhu" a zdůraznila potřebu řešit tuto věc dříve, než přeroste v konflikt.
Airbus odhaduje, že vývoj A3XX jej bude stát 10,7 miliardy USD a evropské vlády z toho poskytnou tři miliardy dolarů.
Airbus v pátek přijal zakázku na šest letounů A3XX od britské Virgin Atlantic Airways. Projekt může startovat, protože se sešlo již 50 zakázek.
Ruský Aeroflot v pondělí s Airbus Industrie podepsal předběžnou dohodu o koupi asi 30 různých strojů konsorcia.
Airbus v odděleném prohlášení uvedl, že zvažuje možnost upevnění spolupráce s ruskými společnostmi v nejrůznějších programech včetně vývoje superjumba A3XX.