Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Zemní plyn do aut konečně zlevňuje, oproti světu s ročním zpožděním

  5:00aktualizováno  5:00
Ceny zemního plynu na světových burzách klesly za poslední rok o více než čtvrtinu. Řidiči jezdící s auty na stlačený zemní plyn (CNG) to ale v Česku nepocítili. Plnicí stanice zlevňují teprve teď.

Plnicích stanic je v tuzemsku zatím lehce přes sto. Ilustrační foto | foto: Anna Vavríková, MAFRA

Se zlevňováním začala společnost RWE, která na některých plničkách zatím zlevnila až o korunu za kilogram CNG. „Průběžně reagujeme na současné ceny ostatních pohonných hmot, především nafty. Stále chceme našim zákazníkům umožnit, aby díky CNG významně šetřili,“ řekl Pavel Grochál z RWE.

Cena za kilogram se dostala už pod 24 Kč, metr krychlový odpovídající energeticky litru benzinu stojí kolem 18 korun. Plyn tak má i přes padající ceny ropy nadále konkurenční výhodu oproti naftě a benzinu.

Plnicích stanic je v tuzemsku zatím lehce přes sto. Nepanuje proto mezi nimi zdaleka taková konkurence jako mezi stovkami čerpacích stanic na propan-butan (LPG) či stanicemi na tradiční pohonné hmoty. „Provozovatelé čerpacích stanic nemají důvod snižovat ceny. V současnosti tedy dosahují nadprůměrné marže,“ říká Boris Tomčiak ze společnosti Finlord.

Podle místopředsedy Českého plynárenského svazu Jiřího Šimka je však potřeba vzít v úvahu i investice do výstavby stanic a odpisy. „Ceny CNG v Česku klesají stejně jako ceny zemního plynu pro domácnosti,“ dodal Šimek.

Klesající cena ropy snižuje výhodnost CNG jako alternativního paliva, přestože stát jeho cenu udržuje uměle nízko. Neplatí se z něj tak vysoká spotřební daň a neplatí se z něj ani silniční daň.

CNG jako obrana proti krádežím

Podle Šimka ale obliba CNG v Česku roste nejen kvůli nižší ceně. „Firmy si stále více pořizují vozidla kvůli neviditelným ztrátám. Zemní plyn zkrátka nelze z nádrže snadno ukrást, přičemž tyto ztráty činí někdy ve firmách 10 až 15 procent na celkových výdajích za paliva,“ dodal Šimek. Podle něj přibývá i lidí, kteří si auto pořizují kvůli ekologii.

V Česku se loni prodalo přes tři tisíce nových osobních aut na CNG, což představuje meziroční nárůst o více než 90 procent. Vozy na zemní plyn tak poprvé předstihly prodeje nových aut na LPG. Prodeje nicméně zatím tvoří pouze kolem dvou procent trhu, za což může mimo jiné relativně malá nabídka modelů na CNG, zejména v kategorii menších vozů.

Nejúspěšnější je zemní plyn u autobusů, kde tvoří čtvrtinu všech prodejů. Pomáhají tomu i evropské dotace na nákup těchto vozů.

Většímu rozmachu CNG v autech brání také řídká síť plnicích stanic. Loni poprvé překročil jejich počet stovku, i to je ale stále málo. Dá se proto očekávat postupné rozšiřování s tím, jak bude vozů na plyn přibývat.

Daňové zvýhodnění aut na CNG se bude v následujících pěti letech snižovat. Zatím platí 72 haléřů z každého metru krychlového, od roku 2018 to má být dvojnásobek a po roce 2020 by měla sazba stoupnout na 2,80 koruny. Oproti benzinu to je však velmi malá částka. Řidiči aut s benzinovým motorem totiž z každého natankovaného litru paliva zaplatí státu 12 korun.

Autor:


Témata: CNG, Ropa, RWE, Silniční daň




Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.