Od 20. května 2016 bude obrazové varování na cigaretových krabičkách povinné i v Česku. Tabákové firmy počítají s tím, že to na čas sníží spotřebu cigaret - kouření přestane být sexy. Než si lidé na krabičky zase zvyknou. | foto: Profimedia.cz

Tabákové firmy čekají v roce 2016 tři velké rány, bojí se poklesu tržeb

  • 265
Rok 2016 bude pro český tabákový průmysl velkou zkouškou. Na firmy dopadne vyšší spotřební daň, navíc budou muset na krabičkách zveřejňovat odrazující drastické snímky. Parlamentem také putuje návrh zakázat kouření v restauracích a hospodách. Firmy se proto obávají snížení prodejů.

Zákaz kouření v restauracích, na koncertech, sportovištích či dětských hřištích prošel Sněmovnou v úterý prvním čtením (více čtěte zde). Ministerstvo zdravotnictví věří, že novela začne platit v průběhu příštího roku, přičemž podle průzkumu MF DNES podporuje zákaz kouření v restauracích 63 procent čtenářů (více čtěte zde).

Tabákové firmy zůstávají k zákazu kouření rezervovaní. „V Evropě je to trend a my se mu jako výrobci tabákových produktů musíme přizpůsobit,“ říká Danica Siváková, mluvčí dovozce JT International, který prodává například značku Camel.

Výrobci a dovozci cigaret navíc podle směrnice Evropské unie musí od 20. května 2016 na krabičkách kromě textového varování většího než dnes umístit také drastický obrázek, který má od kouření odradit. Vybrat si mohou z fotografií mrtvol, nádorů, poškozené kůže a sliznice či zkažených nebo chybějících zubů.

„Zkušenosti ze zemí, kde jsou již mnoho let v prodeji cigarety s obrázkovým varováním, ukazují, že došlo dočasně ke snížení spotřeby kvůli zásadní stigmatizaci spotřebitele. Po několika měsících se ale nové varování stalo samozřejmostí a ­spotřeba se vrátila zhruba na původní úroveň,“ poznamenává Kamil Provazník, jednatel dovozce Imperial Tobacco, který prodává značky Davidoff či P&S.

Směrnice zavádí i minimální obsah balení tabáků na 30 gramů nebo zákaz prodeje jakýchkoliv cigaret s příchutí kromě mentolu.

Čeští zákonodárci ale příslušnou směrnici ještě nezačlenili do zákonů a učiní tak nejspíš až na poslední chvíli. Během tří měsíců pak budou muset výrobci dostat z trhu staré krabičky a nahradit je novými.

„Na přípravu nových krabiček je třeba minimálně šest měsíců. Bude to složité logistické cvičení pro všechny tabákové firmy,“ říká Siváková. „Je to i složitý právní problém. Řešíme, jestli v zemích, kde vyrábíme, pro nás budou moci vyrábět podle starých pravidel, když Česko nestihne novelu včas schválit,“ poznamenává Provazník.

Nechat si vyrobit krabičky s předstihem v okamžiku, kdy není známo, co přesně bude vyžadovat český zákon a vyhláška, by bylo střelbou naslepo. Zákonodárci totiž mohou do novely vložit vlastní pozměňovací návrhy. Česko nicméně není ve skluzu samo - výrazně pokročilo jen deset z osmadvaceti zemí Unie.