Co dělat s účtenkami z obchodů

Doklady o nákupu zboží, tedy paragony i záruční listy je potřeba schraňovat nejméně tak dlouho, dokud se na zboží vztahuje záruční doba.
Doklady o nákupu zboží, tedy paragony i záruční listy je potřeba schraňovat nejméně tak dlouho, dokud se na zboží vztahuje záruční doba. Obecná záruční doba je šestiměsíční, její prodloužení je věcí výrobců, případě prodejců zboží. Kratší záruční doba je u potravinářského zboží - osm dní, při prodeji krmiv platí třítýdenní záruka a při prodeji zvířat šest týdnů. "Doklady o prodeji zboží či poskytnutí služby je prodávající povinen až na výjimky vydat v případě, kdy cena překročí dvacet korun," říká advokátka Veronika Nerudová. Pokud se paragon ztratí, duplikát je možné získat u prodejce - který musí paragony podle zákona o účetnictví skladovat po dobu pěti let. Ekonomický poradce Vratislav Kostrba upozorňuje na doklady tištěné na termotiskárně, ze kterých písmo po krátké době zmizí a místo vyplněného paragonu zůstane jen prázdný papír. Jak však dokázat nákup zboží, na které paragon nebyl vystaven? "Důkazní břemeno je na straně kupujícího, on musí dokázat, že věc nakoupil u určitého prodejce. Když nemá paragon nebo záruční list, měl by prodejci stačit jakýkoliv jiný důkaz, například etiketa s logem poskytovatele služby na výrobku, pokud je z ní patrné datum prodeje. Dostačující by mělo být i hodnověrné svědectví," vysvětluje advokátka Veronika Nerudová. Pokud prodejce reklamaci neuzná, musí se zákazník obrátit na soud.