Co je a co není možné reklamovat

  • 2
Reklamovat lze jen vady, které má výrobek v okamžiku nákupu, nebo ady, které se objeví v průběhu záruční doby. Vada může být například důsledkem špatného materiálu použitého při opravě nebo chyby v technologii výroby.

Co ano

* Nově platí, že prodejce odpovídá za vady vzniklé neodbornou montáží (nebo jiným neodborným uvedením věci do provozu), pokud byla sjednána v kupní smlouvě a provedl ji prodejce nebo jiná osoba, za kterou odpovídá (koupíte-li si vodovodní baterii a v kupní smlouvě je uvedeno, že ji musí namontovat prodejcem určený mechanik). Totéž platí, pokud si výrobek namontujete sami a vada vznikne na základě nesprávných pokynů uvedených v návodu.

* Není-li prodávané zboží ve shodě s kupní smlouvou. To znamená, že výrobek nemá jakost nebo užitné vlastnosti smlouvou požadované, prodávajícím, výrobcem nebo jeho zástupcem popisované či očekávané na základě jimi prováděné reklamy, případně nemá vlastnosti a jakost pro věc takového druhu obvyklé, neodpovídá účelu, který prodávající pro použití uvádí nebo pro který se věc obvykle používá (do holínek teče, přestože jsou určeny do deště).

Co ne

* Za vadu nelze v žádném případě považovat opotřebení věci způsobené jejím běžným používáním. Jsou výrobky, které mají sice dvouletou záruční dobu, ale jejich životnost je kratší, protože je například používáme i několikrát denně (zubní kartáček, přezůvky do školy, propisovací tužka).

* Nelze reklamovat ani vady vzniklé nešetrným zacházením (zničené tenisky do tělocvičny nošené venku v dešti), nedostatečnou údržbou (videorekordér nenahrává, protože jeho majitel nenechal vyčistit hlavy) nebo nedodržením návodu na použití výrobku (zapojení elektrického spotřebiče na vyšší než požadované napětí).

* U některých výrobků může prodejce stanovit i podmínky záruky. Pokud je zákazník poruší, nemůže pak reklamovat vadu vzniklou v důsledku toho, že nedodržel stanovené podmínky. Příkladem jsou počítače nebo drahé elektrické spotřebiče, u nichž je v záručních podmínkách uvedeno, že je musí nainstalovat pouze odborník. Když si připojíte počítač doma sami nebo se pokusíte opravit sami mobilní telefon, který nezvoní, porušili jste podmínky záruky a nemůžete reklamovat vadu, která vznikne v důsledku vašeho neodborného zásahu.

* Nelze reklamovat ani vadu, která byla důvodem ke snížení ceny výrobku. Tričko, které stojí o 50 korun méně, protože má křivý šev, nelze později reklamovat kvůli křivému švu.

* U použitých věcí (z bazaru) není možné reklamovat vady vzniklé jejich používáním nebo opotřebením (například zašedlá obrazovka u televizoru).

* Za vady bývají někdy mylně považovány vlastnosti výrobku (motor lednice je příliš hlučný, pračka se při odstřeďování otřásá).

* Důvodem k reklamaci není ani ztráta důvěry v koupený výrobek nebo serióznost obchodníka.

ZÁRUČNÍ DOBA

Změnila se ze šesti na 24 měsíců
* u spotřebního zboží (včetně použitého, ale tam je možné po dohodě s kupujícím záruční dobu zkrátit až na 12 měsíců)

* u materiálu použitého při opravě a u náhradních dílů

Zůstává stejná
* u potravin 8 dní (stejná zůstala i výjimka pro potraviny podléhající rychlé zkáze, např. majonézové saláty nebo měkké salámy či řezané květiny, pro které v podstatě žádná záruční doba neplatí a je nutné je reklamovat do druhého dne)

* u krmiv 3 týdny

* u živých zvířat 6 týdnů

* u výrobků zhotovených na zakázku 6 měsíců

* u oprav a úprav zboží 3 měsíce (týká se pouze provedené práce, např. podražení bot, zkrácení kalhot, opravy automobilu)

* u spotřebního zboží vyrobeného před 1. lednem 2003 6 měsíců (prodejce musí zákazníka na zkrácenou záruku upozornit ještě před zaplacením zboží a vyznačit tuto skutečnost v záručním listu nebo dokladu o nákupu)

* u stavebních prací nejméně 18 měsíců

* u staveb 3 roky