Co je: česká škola lyžování...

Česká škola lyžování vypracovala vlastní metodiku, která říká, jak má přesně probíhat výuka oblouků od základní vlnovky až po takzvané kročné oblouky.
Česká škola lyžování vypracovala vlastní metodiku, která říká, jak má přesně probíhat výuka oblouků od základní vlnovky až po takzvané kročné oblouky. Ty vycházejí z přirozeného pohybu člověka - z chůze. Charakteristické rysy představují pohyby dolních končetin v kolenou nad lyžemi (koleno dopředu dovnitř), přenášení hmotnosti těla z lyže na lyži (střídavé zatížení a odlehčení lyže), postavení na vnitřní hranu vnější zatížené lyže. Hlavním garantem metodiky je Fakulta tělesné výchovy a sportu Univerzity Karlovy v Praze. Podle české metodiky se učí lyžování na většině základních a středních škol.

Miloš Příbramský je vedoucím katedry sportů v přírodě na Fakultě tělesné výchovy a sportu UK v Praze. Ztělesňuje českou školu lyžování, která je oficiální metodikou výuky ministerstva školství. Ta podle něj v době svého vzniku v šedesátých letech předběhla vývoj lyžování.

Jak jste k české škole přišel?

Do roku 1956 se lyžování v tehdejším Československu oficiálně vyučovalo podle francouzské metodiky, která doporučovala extrémní vychýlení pánve a vylučovala pohyby kolenou. Vladislav Čepelák na FTVS s koleny počítal a vytvořil takzvanou českou školu. Jako mladý asistent jsem s ním začal spolupracovat.

Co přináší česká škola oproti rakouské?

Jsem přesvědčen, že naše metodika je daleko vhodnější pro carvingové lyžování než všechny rakouské. Její přednost vidím v tom, že lyžaře učíme jednoduché pohyby, například přenášení hmotnosti těla z lyže na lyži, na základě lehce srozumitelných pokynů.

Rakušané však při lyžařských kursech používají různé pomůcky a výuku pojímají spíše jako hru.

Nejsem proti využívání různých pomůcek. U nás však na to nejsou zatím peníze, protože si děti, respektive jejich rodiče musí platit kursy sami, a pak, učitelé lyžování si na tento způsob výuky ještě nezvykli.