Pořekadlo o zlatých českých ručičkách z povědomí Čechů ještě daleka nezmizelo. Na druhém místě totiž dotazovaní uváděli, že je při spojení "česká značka" napadá "kvalita" či "kvalitní výrobek". Na třetím místě lidé jmenovali pivo.
"Čeští zákazníci věří starým, dobrým tuzemským značkám. Mají rádi tuzemské producenty s tradicí," uvádí Eva Kijonková, která Datamar mediálně zastupuje.
Mezi představiteli typických českých značek bodovala zejména už zmíněná Škodovka, dále výrobce elektrospotřebičů ETA, na třetím místě byl plzeňský Prazdroj. Do první pětky se vešel ještě Baťa a Tesla.
Výzkum se zaměřil i na znalost značky KlasA, která má propagovat kvalitní české potraviny. Značka se objevila poprvé v roce 2003. Její udělování ale provázela řada kontroverzních rozhodnutí - a to především do července 2004, než se změnila kritéria pro udělování. Podle kritiků totiž propaguje i nekvalitní produkty. - více zde
Značku navíc neznalo tolik lidí, jak si její tvůrci představovali. Podle dubnové ankety iDNES o ní neslyšelo přes 60 procent lidí. Výzkum Datamaru ale naznačil určité zlepšení. Z reklamy či přímo obchodů značku zná už polovina Čechů.
1. Škoda, Škodovka, Škoda Auto
2. ETA
3. Pilsner Urquell, Prazdroj
4. Baťa
5. Tesla
6. Budweiser Budvar
7. Tatra
8. Vitana
9. OP Prostějov
10. Orion
Zdroj: Datamar